Artikel: Behandling vid panikångest

"När en ångestattack kommer kan det vara skönt att veta hur du ska hantera och uthärda den. Om du har problem med panikångest kan du få behandling med KBT och medicin." Läs hela artikeln
 Svara
panagiota arsoniadou
Gäst

Artikel: Behandling vid panikångest

jag känner mig helt hjälplös. .det känns som om det finns ingen luft att andas..köra genom en tunnel. .ett fullt pendeltåg..flygplan vilken är det värsta..jag svetas..kallt svet..kan inte andas..måste ta av mig nästan alla kläder..måste ut på en gång..och nu ska jag resa igen..bara jag tänker på flygplan jag får ont i hjärtat. .den enda sätt att klara mig under flyg är att dricka så mycket som möjligt så att jag kan sova 2-3 timmar..jag måste få hjälp. ..kan ni hjälpa mig?
Svara
Thea
Gäst

Panikångesten

Hejsan jag har panikångest och jag blir liksom inte av med den. Jag blir rädd för något och sen hör jag att panikångesten kan vara farlig och blir rädd för den igen. Jag brukar ofta lugna mig själv eller gå till en kurator. Men ibland blir det ganska konstigt och jag kan inte andas knappt och hyperventilerar. Då hittar jag tillrxempel på egna orsaker som kan vara farliga. Och jag vill inte ta mediciner och sånt men det går lite upp och ner
Svara
Rolf Grape
Gäst

Panikångestattacker

Kan emellanåt, inte alltid, drabbas när jag åker tåg, buss mm med ryggen mot färdriktningen. Kallsvettas och darrar i hela kroppen.

Samma fenomen upprepas när jag ser fyrhjuliga motorfordon framför mig på vägarna som rullar på diagonalen p.g.a skeva chassin. Om jag bara tänker på det blir jag skräckslagen. Mitt förnuft och mina känslor krockar på något märkligt sätt som jag inte kan förklara med ord.
Svara
Hannah
Gäst

Panikångest

Hej, jag har haft panikångest sen jag var 7 år å nu är jag 17 så har haft det i 10 år å jag fick det för att min syster började att skada sig själv sen dess så får jag panikångest varje gång jag tänker på döden å varför vi människor finns osv... Det är mycket jobbigt speciellt när man är i min ålder då man vill kunna vara ute med kompisar ist för att oroa sig för att få panikångest. Jag har det varje kväll när jag ska sova å förut har det vart stora attacker som jag inte kan kontrollera själv utan jag springer in till min bror som sover i rummet jämte mig men jag började med att ta promenader å jogging turer i skogen å de hjälpte jag har fortfarande varje kväll men dom blir inte lika stora, jag får nog 1 stor attack per månad, så nu få ni. Bror sova haha.
Jag rekommenderar promenader:)
Svara
abblen
Gäst

medicinering

Bästa behandlingen om man lider av panikångest är KBT samt stämningshöjande medicin. Jag har fått jätte bra hjälp! Fortsätter med medicinen så länge jag behöver, ingen brådska att sluta
Svara
Användare

Svar: Artikel: Behandling vid panikångest

Jag har haft panikångest med agorafobi i över 20 år. Har kunnat arbeta, plugga, gifta mig, flytta runt, umgås med vänner och familj trots svår PÅ och hemsk agorafobi. SSRI och en terapeut hjälpte mig i 15 år.
Sedan försvann min terapeut och nu kan jag inte lämna hemmet pga panikattacker, agorafobi samt utmattningsyndrom. Någon hjälp med samtal, KBT finns inte här. Kan iof inte lämna hemmet pga denna utmattning och agorafobi. Enbart SSRI hjälper mig inte alls. Kryper runt här hemma då jag är ensam.
Får höra att " Men så kan du inte ha det!" av familj, vänner och VC.
Nej precis så kan man inte leva. Men någon hjälp eller förståelse får jag inte heller. Har alltid varit den starka, tuffa tjejen. Nu är man en svag och gnällig person som är jobbig.

Panikångest och agorafobi bidrog till mitt utmattningsyndrom.
Svara