från Stress.se

Artikel: Orsaker till stress

"Orsaker till stress kallas för stressorer. De kan vara psykiska, sociala eller fysiska och finns överallt i vår vardag. Den form av stress som drabbar oss negativt beror framför allt på psykosociala och psykologiska faktorer." Läs hela artikeln
 Svara
anne-charlotte lallerman
Gäst

Hej

Kan man tappa hår av stress och utbrändhet ?

Anne-Charlotte
Svara

Ja, håravfall är ett av många symptom på stress. Men det behöver inte innebära att det är därför du tappar hår... exempelvis ärftliga faktorer kan göra att du tappar hår.

Stress kan förutom att ge håravfall även göra håret grått.
Svara
Karin Sellén
Gäst

Varför får man ont mitt i bröstet vid utmattningssyndrom?

Jag har varit sjukskriven drygt 2 månader nu för utmattningssyndrom och har fortfarande ont mitt emellan brösten, vilket jag haft sedan jag sjukskrev mig. Har varit på läkarstation och kollat hjärtat med EKG och det var inte kärlkramp som jag misstänkte. Jag är 61 år.
Svara
Anonym2.0
Gäst

Skolstress

Hej.
Jag går i 7:an och känner alltid typ en stor stess över skolan. Jag har bra betyg och då och jag får typ lite presentationsångest att jag måste vara bra hela tiden typ.
Då blir det ofta så att jag glömmer bort saker och att jag skjuter upp de. Tränar på glosorna precis innan lektionen osv... Det brukar ju alltid gå bra så därför blir det att jag fortsätter att göra så.
När jag blir stressad så blir jag sjukt arg och får svårt att koncentrera mig vilket gör mig ännu mer irriterad.
Jag behöver typ hjälp för hur man ska kunna intala sig själv att bara göra det för jag tror att det är mitt problem, att jag skjuter på det. Jag tror även att jag måste lära mig att ta mer hjälp av andra. Men jag är rädd att jag ska vara dålig och bli utskrattad.
tex så hatar jag engelska i skolan för att jag vågar inte prata. Och jag är absolut inte en blyg person, Big NO, NO!!

Hjälp typ
Svara