Ny Användare

känner igen mig själv vid de flesta tillfällen i negativ stress! kan man som ungdom få högblodtryck? känner oftast det dunkar i huvudet! oftast hjärtklappningar osv... vad ska jag göra?
 Svara

Hej om du inte själv kan bryta trenden och du fortsätter att utsätta dig för negativ stress ska du söka hjälp för detta, börja hos din husläkare för att få råd och en remiss dit du kan få hjälp.
Svara
Elin
Gäst

Hej! Jag är en tjej på 19 år som precis har fått jobb på ett café efter en lång arbetslöshet och under dessa 4 veckor har jag kämpat på med jobb, träning och träffa kompisar på helgerna, då oftast myskvällar och dylikt för att slappna av men jag sätter för höga krav på mig själv som att jag vill klara att vara helt självgående på caféet efter 1 vecka, jag skulle efter jobbet träna och mest för att ha något att berätta om för kollegorna då de är väldigt högpresterande och även så vill jag visa mina kompisar hur duktig jag är och hur bra allt är men nu i början av vecka fyra så fick jag ett bryt innan jag började jobba när jag hade stannat bilen vilket resulterade i ångest och massa tårar och åker hem igen och sjukanmäler mig och jag är nu inne på dag 2 som sjuk och jag får ångest bara jag tänker på att gå tillbaka till jobbet och hela situationen stressar upp mig ännu mera, hur ska jag göra?
Svara
Maryam Karim Khani, terapeut
Gäst

Det låter som din kropp har reagerat på den nya situationen som den har blivit utsatt för. Det är kroppens försvarsmekanism som har larmat att något är fel och visat att du inte kan vara i det tempo som du har varit i de senaste dagarna. Det är klokt av dig att du har lyssnat på din egen kropp och behov och inte gått till jobbet.
Det låter som du har överbelastat din egen kropp och vad jag förstår från det du skriver så har du gjort det för att bevisa för andra, såsom vänner och kollegor att du är duktig.
Som du skriver själv så har du satt för höga krav på dig själv.

Mitt råd är att fundera över vad Du verkligen vill göra med din fritid, inte vad andra förväntar sig av dig. Var snäll och ärlig mot dig själv och sätt dina egna behov i första hand. Att börja på ett ny arbetsplats kan vara tufft, man vill hitta sin plats bland kollegorna och vill imponera, men den du behöver imponera mest på är dig själv. Mår du bra och har hittat rätt balans i ditt liv som gör dig lugn och harmonisk kommer du vara en mycket intressant person att umgås med både för dina vänner och kollegor. För då kan de bli inspirerade av dig. Jag förstår att detta kan vara svårt med allt krav som ställs utifrån, men det går. Om du inte kan hitta den balansen finns det professionellt hjälp att få.
Ta hand om dig, din hälsa och ditt välbefinnande för att det är ditt livs viktigaste uppdrag. Lycka till på det nya jobbet!

Med vänliga hälsningar

Maryam Karim Khani
Terapeut
Svara
Ny Användare

Vet inte vad jag ska ta mig till längre. Har mått jättedåligt sedan förra våren, då det hände en sak som gjorde att jag nästan gav upp livet. Just då kunde jag knappt gråta, var tvungen att hålla masken, visa mig stark utåt. På hösten började jag få massor av konstiga besvär; fruktansvärd yrsel, konstant illamående, dålig blodcirkulation i fötterna, ständig huvudvärk o nackvärk, hjärtklappning, orkeslöshet... Då inga blodprov visade på något tokigt började jag mer och mer oroa mig för allvarligare saker. Symptomen blev fler o fler, och strax efter årsskiftet var jag så nedbruten att jag bara låg i sängen hela dagarna och grät och grät och grät. Jag ville inte leva mer, det var inget värdigt liv att leva. Fick antidepressiva och efter många långa kämpande veckor började de hjälpa. Psykiskt. Alla "krämpor" var ju dock kvar.
Blodtrycket (det låga trycket) har sakta men säkert höjts under denna tiden och ligger nu alldeles för högt. Läkarna tar prover, och ännu mer prover, diskuterar och spekulerar. Skickar mig till öronläkare, neurolog, sjukgymnast...
Nu har mitt sköldkörtelvärde höjts rejält med, senaste halvåret, och ligger långt över maxgränsen.
Vad är det som händer med min kropp? Är det stressrelaterat, och hur får jag en läkare att isåfall ta hänsyn till det? Jag har inget krävande jobb, var långtidsarbetslös innan sjukskrivningen, och är ensamstående med ganska stora "självgående" barn.
Alla jag pratar med säger samma sak: långvarig negativ stress och utbrändhet (att gå in i väggen) kan bara drabba dem som jobbar och sliter häcken av sig, med övertidstimmar och påfrestande jobb, inte en arbetslös ensamstående mamma...
Svara
M
Ny Användare

Är inte sidan aktiv längre?
Svara
jan
Gäst

Dålig

dålig förklarat, de kunde förklara utförligare vad negativ stress innebär och vilka symtom man kan få.
Svara
Christoffer
Gäst

Tips på bra föreläsningar

Svara
Osman
Gäst

fråga

Hej jag är 31 år och jag studerar på utbildning som undersköterska och jag vill att sitta själv jag frågar inte min lärare för mycket och jag diskuterar inte med mina klasskamrater jag gillar att vara tyst förut jag hade goda relationer med andra men inte nu, jag träffar inte med mina kompisar som förut, jag tror jag har stress, hur ska jag göra att vara positiv mot andra
Svara