Majlis Frisk
Gäst

Om jag inte vet om jag haft vattkoppor kan jag via blodprov se om jag haf det? Kan man bli smittad till tredje person ex dotters barn har vattkoppor, kan hon bära smitta till mig utan att själv vara sjuk, dottern min har haft vattkoppor som barn.
 Svara
Irene
Gäst

Har haft bältros som liten. Kan jag bli smittad av vattenkoppor? Har inte haft vattenkoppor. Tacksam för svar Irene
Svara
Mia Björklund
Gäst

Lina. Man kan inte få bältros om man inte haft vattkoppor. Så troligen har du haft en lindrig form av vattkoppor ☺
Svara
Ny Användare

Jag har 3 barn på 12, 10 och 5år. Ingen har haft vattkoppor trots att jag aktivt försökt ge dem det sen äldsta var ca 12mån(minst 50ggr).
De har till och med klarat sig trots att grannen tog hål på sina barns koppor och smetade det på mina barn. Varför får dom det inte? De har inte heller ätit penicillin en enda gång någon av dem(varken ÖI, ögoninflammation, halsfluss eller liknande, de ggr de haft feber kan jag räkna på en hand) eller varit magsjuka trots smittor omkring dem.
Nu har deras pappa bältros igen, han hade det för ca 20år sen. Hur stor risk är det att de nu äntligen kommer få det? Eller borde jag vaccinera dem nu istället?
Svara
Jenny Pavon
Gäst

Vattkoppor

Jag hade önskat att mina barn blivit vaccinerade.
Men nu ligger de här
Minstingen 41/2 år är utslagen med högfeber och koppor i ögonen till och med.
Är rädd att min tonnåring som fyller 15år ska få det lagom tills hon flyger till Paris!
Vet inte om hon haft det men det lär väl visa sig snart.
Jag har haft Bältros! Det var inget roligt jag fick dock behandling men hade ont och svårt att andas över ett 1/2 år.
Jag tycker det vore en självklarhet att vaccinera alla barn.
Bältros är farligt och du kan bara få bältros om du haft vattkoppor och det finns latent i kroppen efter att du haft vattkoppor
Utan vattkoppor kan fu inte få bältros dock är det inte bra att få vattkoppor som vuxen därför bör man vaccineras
Sjukdoms party bygger på ren idioti har hört att vissa föräldrar utsätter sina barn för mässling med och jag undrar hur det kan vara lagligt
Svara
eva jehrn
Gäst

vattkoppor

Hej!
Undrar om man som vuxen kan vara smittbärare när ens barn har vattkoppor, även om man själv haft vattkoppor som liten.
Svara
Lotta/ssk/bm
Gäst

Vaccin eller inte

Jag har precis försökt smitta min son 5 1/2 år med vattkoppor då han inte haft det än. Dottern gjorde vi samma sak med strax innan lillebror skulle födas för att han skulle slippa få det som nyfödd.
Vaccin är inte 100 % igt och risken finns att man ändå blir sjuk senare i livet. Jag tror annars på vaccin men man måste vara påläst om vad det är man ger sina barn och varför. Ta Gardasil till exempel. Det är inte något jag skulle ge min dotter pga alla otäcka biverkningar.
Svara