Artikel: Kostråd för dig med diabetes

"Som diabetiker är det viktigt att du väljer mat som ger dig ett stabilt blodsocker. Exempelvis mat med långsamma kolhydrater. Detta för att må bra, undvika viktuppgång och för att minska riskerna för hjärt- och kärlsjukdomar." Läs hela artikeln
 Svara

Hej
jag vill vetta bra middag
va kan jag ätta? jag hittat bra frukost och lunger.jag altid hög BG på kvälen.
mvh
sulogini
Svara
Cajsa Lundström
Gäst

Tack för bra och lättfattliga råd. Ska försöka påverka min diabetesbanhörige att äta bättre och låta bli att fika.
Svara
Jan Lundstein
Gäst

Blodsockerhöjande livsmedel

Varför envisas vården, dietister och allsköns "förstå-sig-påare" med att rekommendera blodsockerhöjande livsmedel till diabetiker. Vilken diabetiker som helst med en blodsockermätare vet att det inte är bra att äta kolhydrater alls. En typ 2 diabetiker kan med rätt kost och motion hålla BS i schack men en typ 1 har endast insulinet att laborera med och det är som alla diabetiker (dock inte vården) vet, inte ett bra sätt att korrigera BS med. Insulindoserna ska hållas till ett minimum för att undvika oönskad viktökning och andra problem som kommer med att man godtyckligt trycker i sig ett tillväxthormon. Kolhydrater skall intas minimalt för att undvika lever, njur, nerv, och en massa andra skador som högt blodsocker bidrar till. Kontentan måste alltså bli att i mesta möjliga mån undvika kolhydrater för att i sin tur undvika att överdosera insulin. ALLA som rekommenderar blodsockerhöjande livsmedel till diabetiker har fel och i själva verket bidrar de till diabetikers hälsoproblem och förkortade liv.
Svara