Artikel: Ont i öronen

"När du är förkyld är det inte helt ovanligt att du får ont i öronen. Det beror på att slemhinnorna i örontrumpeten svullnar." Läs hela artikeln
 Svara
Gäst
Gäst

Peta aldrig i hörselgången!

Man ska aldrig peta i hörselgången! Håll både vitlök och fingrar därifrån.
Svara
80talist
Gäst

Skippa vitlöken!

Min mamma testade vitlök på mig mot en öroninflammation när jag var liten, och det gjorde helt fruktansvärt ont! Det hjälper absolut inte, så låt bli husmorsknep i detta läge.
Svara
Användare

Svar: Artikel: Ont i öronen

Under de 25 år jag arbetade på oljeplattformar i Borneos fuktdrypande klimat hade vi ständiga öroninfektioner. Dom fick vi av duschvattnet som låg kvar inne i öronen och surnade, en perfekt grogrund för infektioner. Vi fick ett tips som alltid fungerade, att använda örontops som sög öronen torra. De gånger man kände av begynnande infektion doppade man topsen i rakvattenflaskan och sedan in i örat som dödade alla bakterier.
När jag kom hem var jag så van att topsa öronen efter duschen så det blev en vana som än idag används efter varje dusch. De få gånger jag känner av en infektion i något av öronen doppar jag topsen i rakvattenflaskan och drar runt inne i örat. Nästa morgon är inflammationen borta. Jag har alltså gjort detta sedan i början av 1970 talet. Min hörsel är prima, mina hörselgånger likaså och så luktar dom gott också.
Svara