Artikel: Seniorboende – ett boende för dig 55+

Ett seniorboende är ett bostadsområde avsett för dig som är över 55 år och som vill bo med personer som är i samma ålder. Seniorboendet är inget ålderdomshem utan ett hem för dig som aktiv pensionär som vill hitta på saker med andra. Läs hela artikeln
 Svara
Torsten
Gäst

Åldersfråga

Om man fyllt 75 och känner sig som 60, vart ska man då ta vägen?
Svara
Användare

Svar: Åldersfråga

Om man fyllt 75 och känner sig som 60, vart ska man då ta vägen?

Jag bor på ett privatägt seniorboende, med rimlig hyra och 26 grader varmt inne och knäpptyst dygnet runt, mitt inne i stan.
Här gäller det att du kan ta hand om dig själv. Så fort det går rykten om att du inte klarar dig själv så dröjer det inte länge förrän man ringer statsdelsnämdens biståndsbedömmare som beordrar en flyttfirma att hämta dina grejer och du körs till ett äldreboende utan att fråga om du vill flytta.

Vill du bo där pensionerade politiker och börshöjdare bor då kan du köa hos Borgarhemmet på Söder eller hos NockebyHem på Nockeby Backe 8 där middag varje dag ingår i hyran. Fråga inte vad hyran är, för du har ändå inte råd, men över 30000:- i månaden ungefär.
Jag fick ett erbjudande på en etta på 35 kvm på NockebyHems fastighet mitt emot NockebyBacke 8 på Nockeby Kyrkväg 60. Den ville dom ha 13500:- i månaden och det är tio år sedan.
Kungsholmsgården på John Erikssongatan 13 där är det billigt men nerkört som ringer lite då och då eftersom jag står permanent i kön. I fall att man skulle vilja flytta. Där finns ingen övre åldersgräns uppåt.
Fredhällsgården på Fredhällsgatan ägs också av Nockebyhem.

Köerna beror på hur många som står i kön och hur många som dör. För mig tog det 6 månader.

Den dagen du inte klarar dig själv och vill in på ett äldreboende, då finns ett enkelt trick.
Be sonen att gå ner till något äldreboende och hämta en rullstol innanför entreen sedan sätter han dig i den och skriver en lapp som han hänger runt halsen på dig. "Ta hand om mig, jag har betalt skatt i hela mitt liv och behöver ett äldreboende" Sonen skriver också in medicinerna du behöver. Sedan kör han ner dig till ett äldreboende på andra sidan stan utan id-kort eller andra bevis på vem du är och sätter dig innan för entreen och går därifrån. Det är viktigt att inte du kan mjölkas på uppgifter vem du är för då dröjer det högst en timme innan dom ringer färdtjänsten som kör tillbaks dig.
Ingen låter någon sitta i entreen efter stängningsdags utan du ges en säng på äldreboendet med mat, dusch och vårdpersonal. Så länge du håller käften. Efter någon månad kan sonen gå dit som besökare men börja prata med rumskompisen att börja med så personalen inte avslöjar att han är din anhörig.

Vill man få service idag, så gäller det att inte vara dum men gärna lite smart och använda fula trick.
Lycka till. :hay:
Svara