Artikel: Hur ska du bemöta personer med demens?

Demensförbundet har tagit fram en lista över bra förhållningssätt till personer med demens. Läs hela artikeln
 Svara
Anelma Tukiainen
Gäst

Demenss

Demens har fått väldigt dåligt förståelse i vår samhälle . Man talar illa o nedrevärderande om dem och även till dem som lider av det ...... Det behövs mer forskning och påsitivt allmän informationen , så att vi som har drapas av det känner respekt och rättikheter samnt empati att tillhöra samhellet , vi har inte själva önskad detta åkoma .
Svara
AnnaKanna
Gäst

Hen

Intressant artikel med bra tips på hur jag ska bete sig när jag umgås med min alzheimersjuka farmor.
Men med alla dessa "hen" blir texten oläslig! Synd Linda Nestor. Men det är löjligt...
Svara
Pias
Gäst

HannaKanna

Här är Wikipedia-artikeln om ordet "hen". Du kan kopiera den och klistra in i din webbläsare:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hen

Jag kan inte se hur "han eller hon", som är vad "hen" står för, skulle göra texten mer läslig? Det kan vara en god idé att, precis som med andra nya ord, lära sig meningen av ordet "hen" och acceptera att många personer använder det. Då behöver du inte heller uppleva ordet lika mycket som en nagel i ögat! :)

Du kan tycka vad du vill om ordet "hen", men jag undrar, varför vara så bakåtsträvande? Svenskan får nya ord hela tiden.

MVH Pia
Svara