från Frisörer.se

Artikel: Hårfärg efter hudton

"Vilken hårfärg du passar i beror helt på vilken färg din hud har, samt om du har en varm eller en kall nyans i huden." Läs hela artikeln
 Svara
Victoria
Gäst

Vet inte vilken hårfärg jag passar i!

Hej!
Jag har en kall hudton, väldigt naturligt blek. Min hud är känslig och blir lätt röd. Min naturliga hårfärg är guld/röd/blond (det var jättelängesen jag hade den) och har har väldigt blå ögon.
Just nu är jag väldigt mörk i håret, tycker nästan att det skiftar svart ibland (har kanske för mycket färg i håret efter alla dessa år man färgat och haft sig) jag går alltid till frisören och fixar mitt hår och när de frågar vad jag vill göra så vet jag inte alltid. Vet oftast inte vad jag passar i!
Då blir det hela tiden att man tar en mörk färg eftersom jag redan är så mörk.
På ett sätt har jag alltid trivts i mörkt ändå men är väldigt sugen på förändring. Därför sökte jag på hudton och allt vad det innebär för att sedan gå till mig själv. För mig är det viktigt att det passar just mig!
Men eftersom min hud blir lätt rodnad skulle jag undvika röda toner, vad innebär det? Jag har en brun färg i mitt hår som skiftar åt det röda hållet, det är med andra ord inte bra?
Vad ska jag undvika om jag vill gå mer åt det ljusa hållet?
Vill ljusa upp det helt enkelt men vill inte att det ska bli livlöst!
Varje gång jag har ljusat upp det så har jag alltid färgat det mörkt igen då jag känner mig mest bekväm i det! Men vet inte ens om jag passar i så mörkt som jag har nu eftersom jag är väldigt blek.
Hoppas på svar!
Mvh Victoria
Svara
Sandra Neubürger
Gäst

Blond

Hej jag har väldigt guldblont hår med mörkt och ljusa slingor något sånt. Men jag undrar om man kan färga lite ljusare guldblont utan några problem om de blir rött eller orange?
Svara
Kemisten
Gäst

Varför miljöbelastande hårfärgning?

Den naturliga hårfärg en människa har är så gott som alltid väl avstämd med hudtonen. Varför i hela världen ska man då färga håret? Skulle man råka vara gravid så avråds det dessutom totalt från färgning i ett flertal länder av hälsoskäl. Färgerna bryts inte ned i reningsverken utan passerar ut i naturen. Än har jag inte träffat en enda person som ser bättre ut i sitt färgade hår än i den naturliga färgtonen. Ofärgat hår har dessutom en naturlig slingning och lyster. De förändring av hudfärgen som sker när man blir äldre brukar följas av gråtoner i håret i god överensstämmelse. Så varför färga?
Svara