från Psoriasis.se

Artikel: Psoriasartrit

"Ledont vid psoriasis är vanligt. Så många som en tredjedel av alla som drabbas av psoriasis har besvär med lederna. Om det går riktigt illa kan en form av artrit utvecklas, kallad psoriasartrit. Det kan gälla en enda, eller flera leder. Ibland upptäcks till och med artriten före hudåkomman." Läs hela artikeln
 Svara
Siv Holmgren
Gäst

Vi har psoriasis i vår familj.
Jag hade i min ungdom det i ansiktet.
Min son har det.
Nu har jag en längre tid haft smärta i kroppen
och svårt att gå. Känner mig svag i armarna och i benen. Att gå längre sträckor är inte att tänka på.
Får sätta mig och vila innan jag kan fortsätta.
Jag fick en allergiattack och fick ta cortision och då försvann min smärta.
Har Ni något råd att ge mig?
Jag är opererad för spinal stenos i ryggen,
men denna smärtan är något annat.
MVH
Siv Holmgren
Svara
s0lveig kanfjäll
Gäst

Jag har besvär med mina lårmuskler vid promenader och om jag står länge på köket. Måste vila vid längre promenader,om jag böjer mig neråt en kort stund, så lättar smärtan i ryggen och låren. Nämnde inte att ryggen värker nästan jämt, tar Alvedon, får magproblem av NSAID . Vid ett besök hos min läkare, råkade jag ha fruktansvärt ont i hela kroppen, då fick jag cortison spruta. Var smärtfri i drygt ett år.
Men cortison är ej snällt mot njurarna, så detta drar jag mig för.Händer att jag smärtar vid beröring, kan inte nudda tårna, utan att skrika.
Har på sista tiden varit knäsvag, benen viker sig.Rädd för
att ramla, men inte ännu har det hänt.
Har också små fläckar av ngt exem på armarna, fjällar,kliar.
Kan jag ha psoriasisartrit?
Svara

Svar:

Hej Ni som har psoriasis!
Jag är med i en amerikansk grupp på facebook som hjälpt mig mer än google och alla sjuttioelva läkare jag har pratat/mött ang sjukdomen. Där finns ALL info och det är flera tusen medlemmar. Det är en mycket fin, förstående stämning och eftersom att det är personer från hela världen finns även artiklar, studier och forskningar från hela världen publicerade där.

Gruppen heter: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 889&type=1

Mvh/ Person med grov psoriasis artrit. Mitt efternamn är också holmgren :D
Svara

Svar: Artikel: Psoriasartrit

Siv: Jag hade också eksem när jag var liten. Min rematolog sade till mig att psoriasis försvinner aldrig. OM man har eksem på huden och det försvinner och aldrig kommer tillbaka betyder detta att sjukdomen har "vandrat" in i kroppen istället. Beställ en tid till en reumatolog bums! Psoriasis artrit kan orsaka allvarliga men på organen, man kan tom (obehandlad eller sent upptäckt) hamna i rullstol pga sen påtäckt och att sjukdomen har sabbat för många leder och muskelfästen. Gå in på gruppen! Jag letar efter er på facebook och bjuder in er i gruppen. Så ni vet att det är jag :) . Den gruppen har hjälpt mig och stöttat mig, så pass att jag beslutade att INTE ta självmord. De är goa, rara och sååå gulliga emot ALLA. Män, kvinnor, olika länder och etniska bakgrunder - där samlas vi alla kärleksfullt och pratar och skrattar med varandra :) . Låter inte det som sent from above?
Svara
Monica
Gäst

PsoriasisAtrit

Jag har tur som tillhör dom 10% som inte har hudproblem utan bara gropar i naglarna!Men lederna är förstörda...Jag har fått proteser i båda höfter och båda knäna,stelopererat flera tår,tumme och en ringfinger....Har även fått rensa upp i en axel och den andra ska göras.Jag har både cellgifter och Enbrel men svarar inte så bra på det för fingrarna kröker sig pga inflammationerna kapar av senorna.Det enda som gör mig deppig är att jag inte klarar av att arbeta mer!
Svara