Artikel: Kan e-cigg få dig att sluta röka?

"E-cigg marknadsförs idag som ett sätt för rökare att sluta röka. Men forskning tittar på om det verkligen är till hjälp.

– Detta är mycket tveksamt. Snarare kan vi se att det är svårare att sluta röka med e-cigg än utan, säger Barbro Holm Ivarsson, psykolog mot tobak." Läs hela artikeln
 Svara
Filippa
Gäst

Hej!
Jag måste få säga att jag inte håller med helt här. Att minska sitt rökande är bättre än att inte minska alls och väldigt många slutar helt med vanliga cigaretter med hjälp av e-cigaretten. E-cigaretten som innehåller nikotin (om så önskas) hjälper dig på samma sätt som något annat nikotionhjälpmedel. till exempel inhalatorn som ni nämner i en anan artikel.

Man kan även välja själv vilken tobaksmängd man vill ha, så man kan enkelt trappa ner när man är redo.

Med vänlig hälsning,
Filippa
Svara
Lars Björklund
Gäst

Ja, om målsättningen är att bli nikotinoberoende så skjuter man förmodligen bara upp det med en övergång till nikotinfyllda e-cigaretter.
Det är kanske det den aktuella forskningen har visat. Men slutat röka har man per definition gjort med en övergång till ångan från e-cigaretter.

Och jag tror inte det är en falsk trygghet, utan att risken för lungcancer och KOL faktiskt minskat radikalt med e-cigaretter. I alla fall har rökhostan försvunnit och luktsinnet kommit tillbaka.

Men visst, även om de verksamma beståndsdelarna i e-cigarettens vätska är godkända för både livsmedel och läkemedel så vet man ännu inte hur de i längden eventuellt påverkar kroppen efter inhalering.

Och även jag önskar att ungdomar inte ska lockas in i nikotinberoende, med t.ex. nikotinfyllda godissmaker till e-cigaretter.
Men e-cigaretter är knappast en inkörsport till vanliga cigaretter. Det finns ju inga sådana som smakar godis.

Sätt gärna en hög åldersgräns på e-cigaretter, som vi har på tobak och alkohol.
Men motverka för allt i världen inte sista möjligheten för många rökare att skydda sig mot lungcancer och KOL m.m.
Svara
Esther
Gäst

Jag har varit utan cigaretter i över ett år. Först slutade jag helt. Men sedan blev jag tokigt röksugen. Då testade jag e-cigg. Perfekt!! Stillade direkt röksuget! Nu över ett år med bara e-cigg! Mår utmärkt! Den enda negativa biverkning jag upptäckt är muntorrhet. Köpt tabletter på Apoteket mot detta.
Rekommenderar starkt e-cigg för rökare som vill sluta! Långt mkt bättre än tobak!
Svara
Stefan
Gäst

Hej.
Jag har varit rökare i 35 år. De senaste åren rökte jag ca 25-30 Prince om dagen. Det var en pina att gå upp på morgonen och hosta så hårt att jag nästan kräktes. Galet. Så av en slump träffade jag en vän som fick mig att testa e-cigg. Först köpte jag ett billigt och enkelt startkit. 300kr. Det funkade dåligt. Var krångligt och kvaliteten fanns inte där. Men jag var ändå rökfri i 2 veckor. Så jag jag bestämde mig för att lägga lite mer pengar på en kvalitetsmod och att lägga tid på att hitta ett system som funkade för mig i mitt liv. Lång batteritid, bra ånga, olika juicer med låg nikotin halt.
För första gången på 35 år har jag varit helt rökfri från tobak i 2 månader. Har inget sug och jag använder min e-cigg sparsamt. Men jag har den alltid med mig.
Så för mig har det varit en dröm att hitta e-cigg som ett sätt att sluta röka.
Hostan är borta och mina gula tänder har fått sig en rejäl genomgång hos tandläkaren och är vita och fina.
Så för en del av oss funkar det. Kanske inte är för alla. Men för oss tunga rökare är det kanske den hjälp vi behöver.
Kram på er.
Svara
Pernilla
Gäst

E-cigg är inte en bra metod!

Vet inte om jag ska uttala mig egentligen eftersom jag aldrig rökt. Min sambo har rökt sen 15-års ålder. När vi fick vårt barn 2010 så slutade han, han tog hjälp av nån mindre inhalator från Apoteket, efter ett halvår slutade han helt sen var han helt rökfri. Tyvärr gick det bara två år sen tog han ett bloss på en fest och sen var fest varje dag innan han insåg att han börjat röka på heltid igen. Efter något halvår så skicka han efter det där förbannade e-ciggen med vätskor, laddare och allt. Nu puffar han över allt! Han får inte röka i sovrummet men han röker den där över allt, i bilen, vid matbordet när han lägger vår dotter. Och han är blir ständigt förbannad för att den går sönder, han försöker inte trappa ner eftersom en \"e-cigg är ju inte ens hälften så farligt\" beroendet är ju värre eftersom den går att röka överallt. Jag hoppas de försvinner helt men tyvärr går det i motsatt riktning...
Svara
Anders Hjärtström
Gäst

Dålig artikel!

Den här typen av demoniserings-artikel är tyvärr allt för vanlig. Hänvisning på flera ställer till studier men utan att ha källorna redovisade? Redan det bör vara en kraftig varningssignal för alla som läser detta! Om man gör sin egen efterforskning på internet finns hur mycket info som helst som säger emot allt i denna artikel, men jag tänker inte sitta och lägga ett gäng länkar här, men sök efter den gigantiska sammanställning av forskning som hälsoministeriet i England gjort tex och se om den överensstämmer ens det minsta med vad som skrivs här =). Tittar jag på folk jag känner är alla dom som vejpar idag (använder elcigg) TOTALT rökfria! jag själv är för första gången i mitt liv helt rökfri. Och jag har provat allt från , plåster, munsprej, tuggummin och snus. Det enda jag vägrat prova är Champix då biverkningar är jäkligt otrevliga! Som ex har min tjejpolare nu varit rökfri 4 år med elcigg och nyss gjort en grundlig hälsoundersökning och läkaren var mycket förvånad. Varför? Jo, hennes resultat efter 4 år borde ha tagit minst 10 år. Alla resultat visade att hon mår kanonbra. Märkligt va!? Men nikotinet då? Tja, sök på det med efter senaste forskningsrön så får ni ordentlig förklaring att det är motsvarande effekt som att dricka en kopp kaffe och lika beroendeframkallande. Nikotin i samband med alla de 4000+ ämnen i en vanlig cigarett när det förbränns däremot är oerhört beroendeframkallande i jämförelse. Mitt nikotin intag då? I dagens läge använder jag bara vätska med 3 mg nikotin. Jag får i mig mer stimulansmedel av mitt kaffeintag på jobbet, men jag gillar att ha den lilla \"lasten\" kvar i mitt liv. Känt märke för produkter at tsluta röka, ni kan säkert gissa vilket; Nikotintuggummi = 2 mg, inhalator = 10 mg nikotin. Så, varför hetsen om att klassa det som läkemedel? 1. man kan inte klassa det som tobaksprodukt = rejält minskade skatteintäkter. 2. Hamnar det under läkemedel = allt blir väldigt mycket dyrare och får bara säljas på Apotek = skatteintäkter. Tror ni på fullaste allvar att det är er hälsa man är så mån om och därför försöker få detta reglerat, när det finns så mycket kredibel forskning som anser att det ta är den potentiellt största hälsovinsten i modern historia? Tom. F.D. chefen för WHO\'s antitobaks-avdelning uttalar sig positivt om det och att vi måste använda detta och inte förbjuda och reglera det. men hej, vad vet jag.......Tjoflöjt! =)
Svara
Aru
Gäst

Ecigg perfekt rökavvänjning!

Ville bara säga att jag varit storrökare i åtta år och försökt sluta mha allt möjligt utan framgång tills jag testade e-cigg med lägsta nikotinnivån. Använde den bara utomhus som en vanlig cigg och det funkade verkligen för mig! Nu är det flera månader jag rökte varken ecigg eller vanliga cigaretter.
Svara