Artikel: Sekundär skelettcancer

"Sekundär skelettcancer innebär att cancern inte har startat i skelettet utan har spridit sig från en annan kroppsdel till skelettet. " Läs hela artikeln
 Svara
eva syd. wall
Gäst

jag undrar hur lång tid har en patient att leva med skelettkanser 1 månad eller hur långt innan man dör önskar svar snarast sen har jag en annan fråga min släkt är värkligen drabbad av cancer alla mor fa morbröder mostrar far o mor och en bror borde jag då inte få gå och testa mej och följas upp kan man undra men det värkar som inte läkare tar en på allvar vad ska jag göra är så rädd kan jag kräva av läkaren att få göra detta mvh eva syd- wall för detta är en plåga att leva med och det påverkar mitt liv att alltid vara rädd och orolig och det är inte bra man ska ju komma i tid när det gäller sånt
Svara

Hej. Alla prognoser ser olika ut från fall till fall. Enligt Cancerfonden ser prognosen vid primärskelettcancer bra ut där 60 till 80 procent av alla patienter lever efter fem år. Sekundär skelettcancer är dock nästan alltid obotlig, men det går att förlänga livet och förhöja livskvaliten med hjälp av medicin. Men exakt hur prognosen ser ut i detta fall är omöjligt att svara på eftersom det är olika från fall till fall.
Till nästa fråga: Om du är så pass orolig att det påverkar ditt liv så har du absolut rätt till hjälp. Prata med din läkare, berätta att din oro påverkar ditt liv och att du behöver hjälp. Lycka till.
Svara
renata mayr
Gäst

Hej
Dör man ALLT ID av sekundär skelett c
Eller finns det nån minimal chans?
Svara
Anonym
Gäst

Hej,

Jag har en bekant som fått "vita fläckar" på ryggraden som har upptäckts vid en röntgen. 100% svar har inte kommit ännu utan läkarna har sagt att det troligtvis rör sig om sekundär cancer. Min fråga är, vad kan det vara utom cancer och vad för typ av behandlingar finns att genomgå som kan förlänga livslängden hos personen?

Tack på förhand..
Svara
Pelle
Gäst

Hopp

Jag vill ge tröst till dem som tror att hoppet är ute för folk med sekundär skelletcancer, jag vet att mycket beror på ålder, allmänna hälsotillståndet och vilken typ av cancer. Men min mor 60 års åldern, vanlig svensson, kraftigt östrogen baserad cancer, metastaser från bäcken till halskoterna inget i organen. Hon fick bröst cancer i 2003, blev frisk förklarad året efter, fick återfall nu i 2012 i skelettet . Hon har inte haft en ökning i ngn i tumörerna sedan 2012 och hon äter enbart antiöstrogen tabletter och får en skelettspruta. Så 3 år nu utan ökning av ngn tumör och vi hoppas det fortsätter så, ber till gud. Hoppas det är ngn till tröst och att folk förstår att den inte behöver innebära en dödsdom direkt, finns enskilda fall där folk med östrogenbaserad cancer levt i över 10 år.
Svara
Cecilia
Gäst

Går det att. Bota?

Går skelettcancer att bota? Är det farlig. Kommer man att dö om man har det?
Svara
Rasmus
Gäst

Känner en i släkten

Min gammelmormor har fått skelettcancer och hon åkte in för strax 2-4 månader sedan hon åkte in för att hon hade ont i ryggen och då trodde ju läkarna att det var ischias men nu har vi fått reda på att det var en knota i ryggen som hade gått av pga skelettcancer så jag undrar bara hur långe kan man klara sig med skelettcancer ?
Svara
Tom
Gäst

Fluor

Jag råka svälja lite tandkräm med fluor i när jag borsta tänderna är det farligt är orolig att jag ska kanske få skelettcancer
Svara