Användare

Njursten ta bort eller inte?

Hej!

Man har upptäckt en sten i nedre delen av höger njure,
5×8 mm. Urologen anser, att den inte är av sådan storlek, att den förväntas ge några större besvär. De vill följa upp med en ny röntgen om ett halvår.

Jag har under ett halvår haft upprepade urinvägsinfektioneroch i en utredning upptäckdes stenen.

Jag har en ömhet i sidan, men för övrigt inga direkta besvär av stenen.
Däremot är jag orolig för vad stenen kan orsaka och vill att den tas bort. Läkaren pratar om risker med ev borttagande.

Tacksam för synpunkter!

Ally
 Svara
Användare

Svar: Njursten ta bort eller inte?

Det går ju med laser att smula sönder (Spränga) njurstenarna som följer med urinet ut ur urinröret. En sten som är för stor ger väl inga problem, för den tar sig inte ner i urinröret, utan ligger kvar inne i njuren och skvalpar fritt.

En vass njursten som fastnat i urinröret och urinet som trycker på för att komma ut gör jävulskt ont när stenen river i väggen på röret.
Svara
KKT
Användare

Har haft livslångt problem med njursten sedan ungdomsåren. Första ggn. 1972. Fick i år 2016 för första ggn njurstenar bortsprängda. Själva sprängningen var inte smärtsam, men efter varje sprängning orsakade detta "njurstensproblem". Samtidigt upptäcktes en stor sten som legat över inloppet till h. Njure länge och orsakat att den slagits ut och slutat fungera. Kontentan av detta är att en stor sten kan orsaka större problem än läkarna påstår.
Svara
Användare

Låter osannolikt. Njurstenspatienter brukar röntgas för att se hur många stenar det finns och att man inte märkt detta under 45 långa år låter sjukt.
Svara