Användare

Cystor i njurarna.

Hej. Jag har haft ont i ryggen i snart ett år. Har gått hos kiropraktor, men han får ingen ordning på ryggen. Han trodde att det var något annat fel. Jag är mycket stel i kroppen, främst ryggen, varje morgon, men blir något bättre efter några timmar efter uppstigning.
Min läkare skickade mig till en magnetröntgen av svankryggen. Där fanns en hel del slitskador, men inget som skulle orsaka mina ryggbesvär.
Däremot så såg man att högra njuren hade en cysta på ca 9 cm, och den vänstra hade en cysta på ca 2,5 cm.
Då blev jag skickad till ultraljudsundersökning, och där bekräftades detta. Jag såg själv bilderna, och jag skulle beskriva det som en halv apelsin. Cystan omgavs av ca 1 cm "skal", som väl var själva njuren antar jag ?
Sedan har jag inte hört något mer från läkarhåll.
Nu när jag vet om detta, så kan jag bättre beskriva känslan, och det känns faktiskt som att något är "för stort".

Vad kan man göra åt dessa cystor ?
Vad bör jag göra nu ? :???:
Jag tycker att besvären sakta blir mer påtagliga.

Jag är en man, 68 år, 190 cm lång, och väger ca 96 kg. Har gått upp ca 7 kg på ett halvår. Jag dricker väldigt lite, ca 2 dl vatten, och 33 cl lättöl och ca 0,5-0,8 liter kaffe. Ytterst sällan någon alkohol.
Har två små hundar, så jag går någon, några kilometer varje dag.

Med vänlig hälsning
Ekke
Senast redigerad av 1 Ekke, redigerad totalt 30 gånger.
 Svara
Medicine kandidat, histologiamanuens, ordförande Akutsjukvårdsklubben

Svar: Cystor i njurarna.

Hej!

Jag förstår att det måste vara väldigt jobbigt att ha så ont i ryggen. Det är dock inte nödvändigtvis så att det ryggonda orsakas av cystorna på njuren. Det du beskriver om morgonstelhet leder snarare tankarna in på att det skulle kunna vara något reumatiskt. Det finns en del kliniska undersökningar blodprover din läkare kan ta för att undersöka en sådan misstanke. Däremot borde man nog ha sett inflammatoriska aktivitet i ryggen på MR.

Beträffande njurcystorna (oavsett om de orsakar din ryggsmärta eller ej) förmodar jag att läkaren som remitterade dig för ultraljud kommer höra av sig till dig och boka in en tid för att gå igenom svaret med dig. Njurcystor förekommer hos ca 30-50% hos alla över 50 år, så det behöver inte vara något onormalt eller farligt, och majoriteten orsakar inga problem. På ultraljudet kan man också se om det verkar vara godartade "normala" cystor eller något mer misstänkt. Om man bedömer att den större cystan i sig är så stor att den orsakar din ryggsmärta finns det förmodligen möjlighet att punktera eller operera bort den.

Hälsningar,
Lovisa
Svara