från Njursten.se

Artikel: Behandlingar mot njursten

Det finns olika behandlingar beroende på hur stor njurstenen är och var den sitter. Läs hela artikeln
 Svara
Leila
Gäst

Njursten medecin

Hej
Jag undrar om det finns något medicin att man kan ta för att krossa njursten istället att operas? och stenarna är 7 mm och den andra är 14 mm.
Jag blir tacksam för svaret.
Svara
Användare

Svar: Artikel:Behandlingar mot njursten

Hej linda, Jo det finns. Vet dock ej hur det är i sverige.
Jag har fått njursten 3ggr på 2års tid. Och jag studerar.i Kairo. Jag har varit mkt dålig på att dricka vatten e detta varma land.

Men jag besökte läkarna här. Dom skrev ut 2 olika recept på läkemedel som

1. "Sköljer" njuren
2. Bryter ner/krossa stenen.

Om detta ej skulle funka så skulle dem spränga bort stenen med ljud.

Men läkemedel funkaade riktigt bra. Så behövde ej operera.
Svara
Användare

Svar: Artikel:Behandlingar mot njursten

Åker tillbaka till sverige 25:maj stannar där över sommaren, så om du skulle behöva en burk så säg eller pm mig, eller maila: dennis.svenssonswe@gmail.com.
Svara

Svar: Artikel: Behandlingar mot njursten

Hej,

Jag har 1sten i urineten som är 4mm stor, och 1st sten i njuren på 3mm stor på höger sida,?jag har genomgåt stötsvågsbehandling för 2dagar sedan men stenen går inte ut! Jag har ett inre katet opereraad, kan någon svara mig om flödet går både in genom kateten och urineten eller bara genom kateten och inget flöde genom urineten, om så är fallet då finns ingen möjlighet att den spolas ut???
Svara
Medicine kandidat, histologiamanuens, ordförande Akutsjukvårdsklubben

Svar: Artikel: Behandlingar mot njursten

Hej!

Menar du att du har en kateter i urinröret? I så fall kommer urinflödet går från njuren, via urinblåsa ned i katetern och ut. Stenarna i den storleken kan förväntas passera självmant (genom katetern) men det kan ta 1-3 månader.

Hälsningar,
Lovisa
Svara