Användare

hur ska jag få mamma förstå

Hej.
Ska gå tillbaka lite i tiden..
Min mamma har under hela min uppväxt varit hur underbar som helst och är det än, nykter då då. Jag minns att som liten så blev jag alltid ledsen när hon drack alkohol men mer minns jag inte.

Det blev värre ett tag när min far, hennes man, hastig dog och hon blev änka. I början märkte jag inte av att hon drack alls, antar att hon ville finnas där för oss. Jag flyttade och senare blev det krogen varje helg för henne. Fick ofta höra av min bror som bor hemma att hon drog hem olika män.. han fick även hämta henne flera gr.

Senare fann hon en kille, som idag är hennes sambo. Jag trodde det blivit bättre, att hon inte drack så mycket och att när hon väl drack så var det något glas till maten eller liknande. Men så fel jag hade. Hon smygdricker och tror inte man märker av det, jag ser direkt på hennes ögon och mun om hon druckit. Tar illa upp så fort man påpekar något osv.. Får höra att de gånger som dom är på middag eller även när dom dricker hemma så dricker hon tills hon inte kan gå mer. Min bror får frågor som "vem är du" och då är det ju illa. Man berättar allt sånt självklart dagen efter och hon hittar på ursäkter eller så skäms hon lite men så blir det samma visa nästa gång igen.

Jag tror hon dricker för att koppla av.. hon lider av stress och även inre stress och när hon dricker så försvinner det. Jag försöker få henne förstå att hon måste hitta ett annat sätt.. för att få det lugnet liksom. Men jag når inte henne.. hon ser inte att hon har problem. Så fort man säger något blir hon arg. När hon även har diabetes och som sagt lider av en enorm inre stress, då menar jag verkligen.. när jag pratar med henne ser jag att hon tänker på annat.. får ofta upprepa samma sak flera gånger så blir man orolig över vad som kan hända.
Hon känner att hon kan dricka, att hon inte har något problem även fast varje gång hon gör det så finns det synliga tecken på problem... det finns inget stopp.

Anledningen till att jag skriver detta är för att just nu ikväll har hon varit på middag hos hennes sambos kompisar för första gången. Enligt min bror hade hon tagit något glas innan för att lugna nerverna. Men han skickade iallafall en video på när min mors sambo försökte få ut henne ur bilen, men hon kunde inte ens stå på benen.
Vad kan jag göra för att få henne förstå att hon har problem?
 Svara