Artikel: Alkoholism

Alkoholism är ett stort hälsoproblem då många är drabbade och det är lätt att halka dit. Alkoholism finns i alla samhällsklasser och påverkar inte bara den drabbade utan sätter även hela familjen i ett trauma. Läs hela artikeln
 Svara
Jimmy
Gäst

Vad är bra?

Ni skriver mycket negativt men kan ni inte skriva något positivt? Salt är gott till maten men äter man en matsked så spyr man. Allting är gott i olika lagom nivåer. Tror ni skulle nå fram erat budskap mer om ni la fram det på ett mer diplomatiskt sätt än att försöka sälja en religion.
Svara
nasser
Gäst

hjäp

hej jag vill ha hjälp helt enkelt och jag vet att jag kommer och klara mig , bara vet inte hur så söker hjälp
Mvh
Svara
Tjugofyraåring
Gäst

Ett erkännande

Hallå hörrni.

Jag går psykologprogrammet, första terminen. Har haft tentor de två senaste dagarna och igår kväll så hände det. Jag har kämpat med att klara dom här tentorna och verkligen fokuserat, längtat tills jag var klar. När jag var det så kände jag att jag ville belöna mig själv. Jag har alltid varit bra på att belöna mig själv, och jag avskyr när jag gör det med alkohol. Har alltid haft ett beroende, av vad som helst, ända sen jag var liten. Då var det spel, till exempel gameboy. Sen blev jag tonåring och då var det träning. Kunde verkligen inte lagomträna, utan blev naturligtvis hur mycket som helst. Sen när jag tröttnade på det blev det alkohol, och jag var nog 21 när jag för första gången hade en trevlig kväll utan att det blev för mycket. Då blev det droger, men inget "farligare" än cannabis. Under tiden underhöll jag mig med spel om pengar, stryktipset och bomben och europatipset, lången och direkt. Nu har jag inte dom vanorna längre, och har klarat mig ganska bra. Det enda jag är beroende av nu är väl glass och choklad, mitt absolut, definitivt, utan tvekan mest sunda beroende hittills i livet.

Men som sagt, igår hände det. Behövde ladda ur, och jag blev svinfull. S.v.i.n.f.u.l.l.

Ibland när jag går upp på morgonen, eller när jag cyklar till skolan, eller när jag kommer hem från att ha jobbat, eller när står i duschen eller pratar i telefon med en kompis så får jag verkligen ett otroligt sug efter sprit eller öl. Det verkligen drar i kroppen. Eftersom jag fattat att det är en dålig grej har jag blivit ganska bra på att jobba bort det och aldrig ge efter. Men som sagt, ibland skär det sig och jag var på förfest och var fullast, sen var jag på festen och var fullast där med.

Idag kommer ju alkoholavtändningen och jag vet inte vad jag ska hitta på. Sitter i soffan och skriker rakt ut ibland. Drar ett snabbt andetag och ropar "ÅÅÅNEEEEJ". Det är ångesten. Den är överjävlig.

Jag antar att ni andra som är här inne också har problem med alkohol och eller andra substanser eller ovanor. Har aldrig skrivit om det här innan, och knappt pratat med min tjej om detta, även om hon vet att jag har lite alkoholproblem. Jag har kanske egentligen aldrig på riktigt riktigt erkänt det för mig själv förrens nu. Jösses vad skönt det var. Skönt att skriva om hur det känns.

Är det någon mer här som har ett beroende i kroppen och känner igen sig i det här? Utan att ha ett gravt alkoholproblem, utan snarare jobbar för att inte få det, och ibland så skiter det sig totalt ändå? Svara gärna på det här meddelandet isåfall.
Svara