Användare

Lite märkligt..

Jag tycker att det är lite märkligt att så lite (inget) står om kiropraktisk behandling på migränrelaterade sidor som denna t ex. Söker man på migrän och kiropraktor hittar man däremot massor av information.

Jag tillhör skaran som idag lever migränfritt tack vare mina kiropraktorer. Nästan migränfritt iaf, får jag anfall eller känner antydan till så bokar jag tid hos min kiropraktor och efter behandling är jag sen symptomfri för lång tid.

Det var slump som gjorde att jag hittade denna behandling. Sen tidig tonår har jag haft stora problem med migrän som när det slår till gjort det omöjligt att t ex jobba. Från militärtjänst och början på arbetslivet knaprade jag Citadon i stora mängder i förebyggande syfte. Inte så nyttigt så klart men det var den enda "hjälp" jag fick.

Jag skadade ryggen lätt i samband med skidåkning när jag var 27 och blev då rekommenderad en kiropraktor som jag bokade tid hos. Kiropraktorn undersökte mig och en av frågorna som kom upp var "lider du möjligen av svår huvudvärk/migrän?" vilket jag såklart svarade ja på. "Anade det, det kan jag nog få bort också" var svaret jag fick.

Efter ca en månad (och tre behandlingar) slog det mig att jag inte haft ngt migränanfall på ett tag, vilket jag tog upp med kiropraktorn. "Så bra att det funkade mot din migrän, jag anade ju det när jag såg din rygg/nacke, då vet du vad som funkar om du får tillbaka problemen" var ungefär svaret jag fick.

Det är nu 21 år sedan och jag är så tacksam mest varje dag, men speciellt när jag då och då får problem igen och direkt får lindring när min nuvarande (inte samma då jag flyttat) kiropraktor fixar det. Med åren har jag fått en mkt bra känsla/erfarenhet för hur min rygg/nacke fungerar och jag känner nu av mkt tidigt när det är på gång med migrän. Det börjar i ländryggen, går uppåt nacken och sen till huvudet, så tydligt kopplat till nervkläm vid speciellt två halskotor på mig. Inget konstigt egentligen då i stort sett varenda nerv passerar ngn ryggkota, blir de klämda där så kan de ju inte fungera normalt.

Jag har i många år funderat på hur många andra migränpatienter det finns där ute som faktiskt skulle kunna bli bra som jag, och varför det talas/skrivs så lite om denna behandling. Från kiropraktiskt håll är det välkända problem/behandling och jag hoppas att ännu fler testar om det funkar för dem. Jag rekommenderar alla jag träffar på, flera av dem har det också hjälpt.

Hur ser dina erfarenheter ut?
 Svara