Användare

Crohns - mat

Hej alla!

Jag har nyligen fått diagnosen Crohns och jag vet ännu inte riktigt vad jag kan och inte kan äta för att minska risken för ett nytt skov. Det är, som med allt, mycket individuellt och vad en tål, tål inte en annan. Men jag är ändå nyfiken på vad ni äter.

1. Finns det "säker" mat som ni vet att ni kan äta utan några/mindre problem?
2. När ett skov uppkommer, vad äter ni då?
3. Finns det något som ni tror kan äta ibland, kanske nån gång i veckan utan större problem?
4. Vad säger magen är absolut förbjudet att äta?
5. Mat ni är osäkra på?

Min lista tror jag hittills ser ut så här: (Allt är helt gluten- och laktosfritt)

1. Säker - Vitt bröd, yoghurt, flingor, köttfärs, fisk, kyckling, räkor, kokt potatis, mos, kokt morot, pasta, ris, ägg, te, lite mjölk, lite juice, vatten.

2. Vid skov - Te, bröd, ägg, kyckling, ris, lax.

3. Ibland - Sallat, jordgubbar, blåbär, lätt créme fraiche, mörk choklad, jordnötter, frön, havregryn.

4. Absolut inte - Friterad och hårt stekt mat med mycket fett, alla sorters lök, sparris, broccoli, blomkål, annan kål, svamp, ärtor, bönor, chili, starkt kryddad mat, majskorn, popcorn, kolsyrade drycker, äpple, torkad frukt, avokado, mjölkchoklad, rött vin.

5. Osäker - Korv, tomat, Protein pudding (med tanke på sötningsmedel i dessa), banan, kiwi, ananas, vitt vin, sojabönor, sojaprotein, polenta.

Fyll gärna på med era listor, tankar, tycken och frågor!
---------------------------------------------------
Diagnos laktosintolerans 2004
Diagnos celiaki - glutenintolerans 2010
Diagnos Crohns sjukdom 2017
 Svara