Ny Användare

Ont i magen

Hej!
Jag är en 16-åring tjej som går i en tvångs behandling av anorexia, jag väger idag 51,5 till mina 162 cm långa kropp.

Alltså är jag inte underviktig, som lägst har jag vägt 44,2, det var i augusti det här året. Då blev jag inlagd på sjukhus därför att jag inte gick upp i vikt, jag får nästan inte röra på mig alls, inte ens vardagsmotion, jag förstår inte, de säger att jag inte har ändrat mitt tankesätt, men vad har det egentligen med vikten att göra?

Jag har ont i magen varje dag och har svårt att tömma den fast jag jag känner mig inte stressad det enda jag kan tänka mig är att jag sover dåligt.
finns det nå tips på vad jag kan göra för att få bort dom här rapningarna utöver att ha bestämda tider för ätning?
Tacksam för svar!
 Låst

Hej Emil99!
Ledsen för sent svar. Ont i magen kan vara så mycket annat än magkatarr...
Anorexia är en knepig sjukdom. Bortsett från de fysiska och synliga symptomen som att vara underviktig eller ej gå upp/vilja gå upp i vikt så brukar man säga att sjukdomen även sitter i huvudet. Det vill säga att anorexia påverkar vårt psyke, tankesätt och vår egen självbild väldigt mycket. Detta är något som man måste jobba mycket och länge med innan man kanske ser eller känner någon skillnad. Man kanske även måste fortsätta att kämpa med detta efter att man återigen börjat återfå en normal vikt. Är man under behandling för anorexia så tycker jag att man ska försöka ha en rak och ärlig kommunikation med de som behandlar och försöka lita till deras omdömen - de är trots allt experter och har hjälpt många att må bättre från sina sjukdomar.

Har du problem med magen och känner att den är trög eller inte fungerar som den ska så kan detta ha mycket med brist på stimulering eller rörelse att göra. Är lättare rörelse såsom promenader något du kan diskutera med dina behandlare? Kanske kan lite extra fiber(i form av grovt bröd, fiberrika grönsaker eller tillskott/tuggtablett) vara något som din mage skulle må bra av? Du skriver också att du har problem med rapningar. Be att få träffa en dietist/kostexpert via ätstörningskliniken och ta upp dessa frågor med den personen. Hoppas att du och magen mår bättre snart!
//Ulrika
Lycka till! // Ulrika, legitimerd dietist
Svara