från Kikhosta.se

Artikel: Fall av kikhosta har fördubblats

Under förra året drabbades 703 personer av kikhosta. Detta är mer än en fördubbling från tidigare år. Läs hela artikeln
 Svara
Elisabet
Gäst

Kikhosta trots vaccination

När jag läser symptomen för kikhosta börjar jag tro att det är detta min son har haft sen v.4. Han hostade så han kräktes under 2,5 veckor och jag var inte säker på att han skulle överleva någon vecka. sen dess har hostan avtagit mer och mer (avtagit speciellt under v.12-13). Vi sökte hjälp hos sjukhus tre gånger (dock efter de veckor när han hostade så han kräktes) men fick till svar att vi ska sitta upp och sova och dricka mera vatten. Han har suttit och sovit i åtta veckor i sträck. Hostan är inte riktigt borta än och framförallt är hans ork slut. Från att tidigare ha hoppat och sprungit som vilken 4,5 åring som helst sitter han mest still nu, även när hans kompisar vill att de ska jaga varandra. Han har vaccinerats mot kikhosta på bvc, så jag tänkte att det var ett tillräckligt skydd. Borde ha sökt för kikhosta, men tycker det är upp till vården att snappa upp vad vi beskriver. Mormor (som varit med i 80 år) pratade redan v.5 om att det måste vara kikhosta så hemskt som det låter. Jag tror det är många fler fall som oss, som sjukvården inte fångar upp.
Svara