Användare

"Infekterade celler i livmodern 64 år

Hej. Jag um
Undrar om någon haft samma problem som jag. Jag är nyss fyllda 64 år och har aldrig tiktigt blivit av med med na blödningar. Har sprungit hos gynykolog flera gånger. Mina blödningar har upphört några månader och sen kommit tillbaka. Min gynekolog har självklart undersökt mig och tagit prover varje gång och sagt att nån gång upphör dom. Jag har sista året ätit Provera 10 dagar i månaden eftersom min östrogenproduktion fortfarande pågår. Därav blödningsrubbningar sa min läkare.
Jag är överviktig. Har varit gravt överviktig och fick för ett år sen veta att då trivs östrogenet extra bra. Jag går på viktminsningsprogram under läkarkontroll sedan 4 månader och har gått ner ca 3o kg och har ca 25 kg kvar. Jag har frågat om man inte kan ta bort livmodern och fått veta att man gör inte det med min vikt (vägde som mest 136kg).Problemet ska åtgärdas med tabletter och kontroller.
För två månader sen fick jag en ny blödning efter att det upphört ca 6 månader. Gick så klart till läkaren som gjorde ultraljud och tog nytt prov från livmodern. Fick veta ca 1 månad senare att det ser ut som infekterade celler i livmodern, tydligeb finns det nån varbildning där. Har fått remuss till skrapning på sjukhus den 19.12.
Läkaren där sa att hon såg inget konstigt på ultraljudet, slemhinnorna såg tunna och fina ut. Gynekologen har sagt att dom blivit tjockare.
Jag har frågat min gynekolog rent ut om infekterade celler betyder cellförändringar eller cancerogena celler och hon svarar att det finns inga hållpunkter för det. Jag har nu sett hennes remiss och hon rekommenderar skrapning för att "utesluta" malignitet. Vet inte vad jag ska tro. För ett år sen tog jag samma prov som var normalt. Någon som upplevt samma? Någon som vet om cellerna utvecklas till cancer långsamt? Är jätterädd för vad skrapningen ska visa. Det blev ett långt inlägg men jag har ingen att prata med om detta. Tack :oops:
 Svara