Användare

Haft problem i snart 4mån! Hjälp!

Haft problem i snart 4 månader. Frustrerad!

Fick nog mina första problem 2011. Eftersom jag var med samma kille och inte ville lämna honom så kollade jag aldrig upp mig. Problemen gick och kom, men blev alltid sämre från sex. Svullnade ihop inifrån, sved och kliade. Då det var som värst så gick inget att stoppa in där. Äckliga flytningar osv. Slutet av 2013 kollade jag upp mig och jag hade mykoplasma. Behandling mot det och sedan blev jag typ bra. Hade dock inte mer sex osv så fanns inget som kunde göra det sämre heller. Känt mig normal det senaste.

I juli förra året träffade jag en ny kille. Första 1.5mån använde vi kondom och allting var bra. Reflekterade inte ens över tidigare problem. Var ju flera år sedan + att jag var ju bra nu. Sedan slutade vi att använda kondom. Problem började då direkt. Fick ont då vi hade sex men vi fortsatte ändå. Svällde upp efter inifrån, sved, kliade, kom hemska flytningar som var värre än något jag haft innan (ser ut som keso, riktigt vidrigt). Det gör alltså så ont att jag börjar grina. Det blev dock bättre efter någon dag utan sex och sedan hade vi sex igen och det blev värre osv. Så höll det på tills i början av oktober. Då hade vi sex väldigt länge en dag och jag hade inte direkt ont men det kändes konstigt. Efter det så blev det riktig kaos. Svullen, svider, kliar. Kunde inte gå på toa, kunde inte duscha (även om jag stod länge i duschen vissa gånger då vattnet var så skönt då det kliade), kunde inte ha trosor, kunde inte sitta osv. Det blev inte bättre efter någon dag som det tidigare blivit. Kontaktade gynekolog men fick vänta över 3v (!) på att få träffa någon. Trodde jag skulle dö denna tid alltså, det var minst sagt plågsamt. Läget var inte lika akut efter 3v, men det var ju fortfarande kaos. Så jag försökte berätta läget för gynekologen som sedan undersökte mig. För mig kändes det som blåsor eftersom det sved och kliade, så jag trodde typ att jag hade herpes. Han tog tester mot de vanligaste sjukdomarna men han var ganska säker på att det inte var någon sjukdom. Han frågade om jag blir torr vid sex och jag sa att minsta lilla ont så ja, sedan fortsätter vi ju ha sex. Eftersom jag blir bättre utan sex (vad jag trodde just då) så kom vi i princip fram till att det var sprickor som jag fått av torrt sex + svamp som lätt kan bildas då. Jag väntade på provsvar och dessa var negativa, så då började jag med en behandling mot svamp. 3 behandlingar senare (!) så sitter jag nu här med samma j*vla problem. Det är jobbigt att ha ont där, men framförallt vidrigt med flytningar + att jag blir rädd att det ska förstöra något annat. För det kan ju inte vara bra att gå omkring såhär? Kan tillägga att jag endast har haft mens 1ggn sedan september. Äter över på p-piller för att jag helt enkelt dör av att ha en tampong inuti mig och tanken på att blod ska rinna hela vägen ut är inte något bättre då vätskor fortfarande svider.

Väntar på ny tid hos gynekolog, men känns som att han inte kommer att tro mig eller snarare tycka att det har satt sig i huvudet på mig (dålig erfarenhet av läkare i mitt liv). Jag vet själv inte alls vad det kan vara. Antingen har jag fortfarande mykoplasma? Eller så gav denna kille mig något väldigt konstigt och ovanligt...

Någon som känner igen detta från sig själv eller från någon annan? :???:
 Svara
Underläkare

Svar: Haft problem i snart 4mån! Hjälp!

Hej!

Det låter verkligen som att det du varit med om varit väldigt jobbigt. Jag tror inte alls att en gynekolog kommer tro att det sitter i huvudet på dig som du uttrycker det. Från din historia att döma låter det som att du fått rätt diagnos, nämligen svamp. Svamp svider, kliar, ger kesoliknande flytningar och kan göra det svårt att ha sex eller ha tampong pga smärta. Det är inte ovanligt att få svamp efter att ha varit med ny partner, eller som du beskriver, ha fått sprickor efter sex. Jag tror att du fått återkommande svampinfektioner och att det är därför dina besvär inte gått över. Det är ganska vanligt att svamp återkommer och att det krävs flera behandlingar innan det försvinner helt. Ibland kan man även behöva förebygga svampen med behandling en period för att inte symtomen ska utvecklas. Det är en jättebra idé att träffa en gynekolog och diskutera vidare behandlingsstrategi. Från gynekologen kan du få hjälp med flera olika typer av behandlingar mot svamp och råd om hur du ska använda dessa.

Med vänlig hälsning,
Lovisa
Svara