Ny Användare

Får pigmentförändringar som liknar mustasch på somrars

Hej, jag får får bruna fläckar i ansiktet. Dessa syns bara när jag börjar bli brunare i ansiktet på sommaren. Antar att det är melasma?

Ser ut som en brun mustasch på överläppen och så får jag också fläckar på kindbenen.

Använder solskyddsfaktor 50+ efter upptäckten men vill helst att det ska försvinna helt. ser inte snyggt ut alltså. finns det någon kräm, kemisk peeling eller något som kan hjälpa??

/25 år, tjej och brun mustasch
 Svara

Hej mustasch

Måste börja med att be om ursäkt för ett sent svar vi hade lite problem med att svaret hängde sig och inte kom fram till dig.

Solskador i huden leder ofta till pigmentfläckar och kan i vissa fall vara lite svåra att få bort. Det finns olika metoder som fungerar för att reducera fläckarna. Att använda IPL vilket är ett pulserande ljus kan vara ett bra alternativ. Det kräver dock att du har relativt ljus hy.
Ett annat bra alternativ som passar alla hudtyper är att använda produkter som reparerar och lugnar melaninet i huden. Jag har själv blivit mycket imponerad av vilka fina resultat OBAGI medical serien kan göra för just pigmentfläckar.
Att du använder 50 i solskydd är väldigt bra fortsätt med det även efter du har blivit av med dina pigmentfläckar det är det bästa sättet att behålla en ung och fin hud.

Hoppas att du känner dig nöjd med svaren annars är du välkommen att höra av dig igen.

Jenny Steverin
Svara