Hej! Jag har en dotter på snart två år som lider av jätte jobbig eksem. Hon hade redan som nyfödd väldigt torr hud och det har sedan utvecklats till mycket torr hud, hudsprickor, eksem och extrem klåda.
Värst har hon det på runt munnen, händer och handleder, ögonlock, hårfäste och hårbotten, fötter, knän. Men hela kroppen är utsatt från och till. Hennes händer och fötter är så narriga att huden spricker och blir djupa sår. Och dom värst utsatta eksem områdena läker aldrig utan är ständigt blodiga och såriga. Hon sover aldrig hela nätter utan klöser och kliar så vi alla håller på bli tokiga.
Vi har mycket allergi i släkten, och ett allergitest togs genom blodprov innan hon fyllt ett år men enligt läkare så visade det inte "tillräckligt mycket avvikelser".
Vi smörjer henne morgon och kväll, kortison och mjukgörande men inget hjälper. Hon gråter och skriker för att det svider och det känns som om vi torterar henne varenda kväll. Vi hittar inget samband i vad hon kan vara allergisk mot. Vi får ingen bra hjälp från BVC, dom säger att det går över. och har fått träffa läkare men alla bara skriver ut kortison och det hjälper inte. Hon har dessutom problem med sin extremt hårda mage och även varje bajsning har varit tortyr fram tills vi fick utskrivet movicol för det.
Jag är övertygad om att kortison inte är lösningen på detta, kanske kommer det alltid behövas. Men det måste gå att göra något mer. Det kan inte vara möjligt att hon ska behöva gå igenom detta på det här sättet.
Någon som känner igen detta och har tips på vad vi ska göra? Hon har så jobbigt med detta, och jag mår så dåligt för hennes skull. Det får inte vara så här orättvist, jag måste kunna hjälpa henne på något sätt.