Artikel: Testa din hudtyp

"Det finns tre olika hudtyper: Normal, torr och fet hy. Det är väldigt vanligt att man har en blandning av hudtyperna, alltså en blandhy. Vilken hudtyp du har beror både på arvsanlag och miljöfaktorer. Testa din hudtyp här." Läs hela artikeln
 Svara
Natalie
Gäst

Jag har problem med min hy vet dock inte vilken jag tillhör. så vet ja inte om de stämmer om alla,

Jag e fet/glansig, i pannan, hakan näsan,och utmed kinderna,
men är slät på kinderna, jättesmå porer dem syns knappt. ganska slät överallt, jämn och fin hudton, inga ytliga blodkärl, har vita upphöjda stängda pormaskar, inga svarta sådana.
När ja tar i ansiktet blir de flottigt på fingrana nästan som man tagit i smör.
Vilken kan ja tillhöra?

Fet? Blandhy? Torrhy? Normal?
Svara

Det låter som att du har blandhy, med fet hy på de problemområden du själv beskriver och normal hy i resten av ansiktet. För att få exakt rätt diagnos och få rätt produkter för just din hud skulle jag rekommendera dig att gå till en hudterapeut.
Svara
sara
Gäst

Ja har mjäll vad ska jag göra?
Svara

Det finns många produkter mot mjäll på marknaden. Gå till ditt apotek och rådgör med personalen där om vilka produkter som skulle passa dig bäst.
Svara
Bunny
Gäst

Hej
Hej jag har jätte mycket och små pormaskar på näsan vad ska jag göra? Och vad orsakars att jag har så många? Har du ett tips som hjälper?
Svara

Att du får många pormaskar beror oftast på att du har en stor produktion av talg i huden. Enligt hudterapeuter ska du helst inte klämma dem utan istället använda hudvårdsprodukter som hjälper. Du kan också få hjälp på en hudsalong med portömning och rätt produkter.

För att undvika att få pormaskar ska du hålla huden ren från smink, rengöra morgon och kväll, undvika oljebaserade krämer och återfukta huden så den aldrig är uttorkad.
Svara
Bunny
Gäst

Hej
Tack för tipset, har du ett förslag om en speciell kräm eller borttagning som hjälper?
Svara
Ny Användare

Basiron finns på apotek och innehåller benzoylperoxid vilket öppnar upp porer och är bakteriedödande.
Jag har själv haft problem med porer och akne, det som fungerar bäst för mig (i samband med basiron) var krämer och borttagningar som inte innehåller alkohol, som inte är starka och som inte torkar ut. Alltså krämer som är milda och återfuktande. Har inga namn i huvudet tyvärr, men det största fel ja gjorde förr var att använda starka produkter ialf...
Svara
Ronja
Gäst

Svar: du kan ju prova att fråga på ett apotek och se vad dom tycker att du borde använda

:hum: v :hum:
Hej
Hej jag har jätte mycket och små pormaskar på näsan vad ska jag göra? Och vad orsakars att jag har så många? Har du ett tips som hjälper?
Svara