Stressad ungdom!

Hej!
Jag är en stressad tjej som är i mina tonår. Jag undrar hur jag bäst hanterar min stress för att bli av med den? Är metoderna för ungdomar och vuxna olika eller kan jag använda mig av generella hjälpmedel?
 Låst
Användare

Svar: Stressad ungdom!

Hejsan,
Stress börjar mer eller mindre bli en folksjukdom och detta är något vi måste försöka förändra.
Svara
Användare

Svar: Stressad ungdom!

Du är i den åldern så du borde sprudla av iver och nyfikenhet som gör att du provar på massor av saker som senare styr in dig in på vad du gillar. Att du känner dig stressad kan vara för att du är frustrerad över att inte ha någonting roligt att ägna dig åt.

Jag kan vara din farfar och borde kunna ge dig lite vägledning med den erfarenhet jag har.
De människor som ägnar sig åt musik har vänner för livet. Körfolk träffas regelbundet.

Mina föräldrar lärde oss ungar att sjunga och spela instrument som jag haft glädje av sedan dess. Första gången jag hörde "Barbershop kvartettsång" blev jag helt såld för det var det vackraste och häftigaste jag någonsin hade hört, så jag letade febrilt efter en barbershopkör i Sverige och fann 30. Jag undersökte vem som var bäst och anmälde mig för sångprov som jag klarade. Jag sjunger tenorstämman. I kvartettsång tränar man för att tävla, vinna och umgås. Titta på denna YouTubefilm https://www.youtube.com/watch?v=qtPTdnd7ObI där fyra grabbar står och övar med guldmedaljerna runt halsen efter en tävling i USA. Varels de är så sjunger dom, i tunnelbanan, på bussen och köpcenter och det uppskattas alltid för att det låter så proffsigt. I Barbershop är det alltid fyra stämmor som håller sina toner exakt. Lead, Tenor, Baryton och Bas. Det kostar ej heller någonting att sjunga i en barbershopkör och du har fått vänner för livet med samma intresse som du. Det finns självklart barbershop kvartetter för tjejer också.

En annan sak som jag halkade in på när jag var ungefär 55 år är 3D animeringar i ett program som är helt gratis med namnet Blender. Har man en gång startat så vill man bara få mer och 3D vänner i hela världen. Här en animerad BlenderCartoon film
https://www.youtube.com/watch?v=TOKA-A53F08

Lycka till.
Svara