Användare

psykos/schizofren?

Hej, jag är 19 kille och har nu börjat tro att jag är sjuk. Jag har börjat tappa mig själv på senare tid och börjat känna att jag inte riktigt vet vem jag är/vad jag vill. Tagit mer och mer avstånd från familjen, fått för mig saker t.ex att folk i min omgivning inte tycker om mig eller har nåt emot mig. Jag känner mig tom samtidigt som mina tankar snurrar runt i mitt huvud vilket gör att jag har väldigt svårt att koncentrera mig. Jag känner ett ständigt behov av att alltid känna trygghet vilket jag ibland inte ens kan känna att jag har hemma vilket brukar vara väldigt jobbigt. Ibland tror jag att mina föräldrar tror något om mig och att jag måste dölja något även fast jag vet att jag inte har gjort något. Jag kan ibland känna mig "förföljd" utstirrad som om folk ser ner på mig, det var en gång då jag kände mig kontrollerad av några andra, det var som att dom visste allt jag tänkte och använde det för att få mig att göra som dom vill, det var något av det mest läskiga jag varit med om. Jag minns efteråt vad jag gjort, vart jag gick och så men kan fortfarande inte förstå hur jag kunde höra dom svara på alla mina tankar, det är som om jag satt i förhör, dom ställde en fråga, jag tänkte på svaret, dom gav en synpunkt på det jag tänkt, var jätte läskigt och jag fick panik och var tvugnen att ta mig därifrån, gick ut och kände mig fortfarande kontrollerad, som om dom visste precis var jag var, vad jag tänkte och vad jag såg. Jag ville bryta den här kontrollen och tänkte att "gör jag såhär så kanske dom slutar" "fast nej då kanske dom gör såhär för att stoppa mig" så vad jag än gjorde så var det bara att följa den "destination" dom hade lagt upp pt mig kunde inte gå "höger" eller "vänster" utan var bara att fortsätta gå, jag hittade en brygga längst den stig jag gick längst vattnet och där fann jag som nån slags trygghet, tänkte att där, där kan jag sitta, men det varade bara en liten stund då jag trodde att polisen var påväg. Jag reste mig upp och gick sakta tillbaka men ringde senare en annan vän då jag inte litade på dom jag var med och fick sova där, hon var liksom som verkligheten när jag träffa henne, kände mig trygg liksom. Efter det här så var jag tvungen att kolla upp vad som hänt och allt pekar på psykos/schizofreni, har trott att det är något fel på mig väldigt länge, har kunnat komma på mig själv när jag tänkt dumma saker och undrat "varför tänkte jag dedär?" Men aldrig velat erkänna för mig själv alltif tänkt att "nej inte fan är jag sjuk" eller prata med någon om det för "det känns löjligt/kommer bara låta som jag är dum i huvudet", men nu när detta hände så blev jag väldigt rädd för mig själv och är orolig att det kanske kan hända igen, eller kanske något ännu värre. Snälla vart ska jag vända mig? Bor i norrtälje kommun.
 Låst