Felaktig behandling?

Hej!

Jag undrar om det som har hänt mig enligt din uppfattning kan vara en vårdprocess som jag bör vända mig till IVO om, som felbehandling som orsakat mig mervård och höga kostnader?

Händelseförlopp:

Tandläkaren på Folktandvården påbörjade en rotfyllning i en av mina tänder under februari 2017. Efter att ha gjort två delbehandlingar i rotfyllningen av tanden (uppborrad tand, dödad rot) hörde jag inte något av folktandvården. Det gick ungefär 8 veckor. Tanden var under den tiden öppen, med ett lägre förband inuti. Jag var mycket försiktig med vad jag åt och drack. Men tanden höll inte för att vara öppen med ett lägre förband i så länge. Den spräcktes itu hemma efter dessa 8 veckor och en del av tanden lossnade. När jag ringde Folktandvården akut berättade de att den tandläkare som vårdat mig hade slutat och att de hade brist på tandläkare. Jag hade stor smärta, en halv tand och fick en akuttid då i april 2017 och då lade en ny tandläkare ett nytt förband - men hade endast tid att lägga förbandet på den halva av tanden som kvarstod. Det fanns inte tid för att dra ut tanden eller göra något annat. Hon sade att förbandet skulle sitta över sommaren och att de skulle kalla mig efter sommaren för att färdigställa. Men först sent i oktober 2017 kom en kallelse, då efter att jag bett om det. Jag fick då gå till en tandhygienist för att kontrollera om förbandet på min halva tand satt. För folktandvården hade inte någon tandläkare som kunde titta på tanden. Därefter fick jag en kallelse som jag inte kunde gå på, och jag ringde för att boka om den. Detta ombokningsförsök från min sida säger nu Folktandvården är anledningen till att vården dragit ut på tiden. De kunde inte boka om, utan bokade av min tid. Återigen var hänvisningen tandläkarbrist hos dem. Därefter gick förbandet sönder igen i januari 2018. Jag fick igen en akuttid och ett nytt förband på min halva tand. Vid den här tiden sade tandläkaren tillika klinikchefen att tanden nu var i för dåligt skick för att rotfylla. Det jag istället erbjöds var att dra ut tanden vid ett senare tillfälle som de skulle kalla till. Dock skickade klinikchefen en remiss på om den ändå skulle gå att rotfylla. I remissen står det skrivet att det är jag som dragit ut på vården genom att inte kunna komma på utsatta tider. Och att de själva på folktandvården inte tror på rotfyllning av tanden. Remissvaret är att det inte finns en god prognos för rotfyllning. Jag som är avtalskund kommer alltså att behöva själv bekosta en konstgjord tand, och all den smärta som är förenad med att skruva in denna. Jag är 45 år gammal, har mycket bra tandstatus och ett statligt representativt yrke där jag inte kan ha en lucka efter en tand i munnen. Kan jag möjligen kräva att de ska försöka rotfylla?
 Svara
Användare

Svar: Felaktig behandling?

Jag svarar från egna erfarenheter. När jag för 6 år sedan vände mig till IVO efter att klantskallen till tandläkare förstört nygjorda bryggor för runt 80000:- gav dom tandläkaren en kraftig varning för att dom ansåg att tandläkaren fuskat som dessutom krävde att få ta ny betalning för att göra om arbetet.

När beslutet kom från IVO berättade man att dom inte hade några rättsliga möjligheter att kräva pengar tillbaks, utan det fick jag ta med tandläkaren som hade alla journaler och röntgenbilder på vad som gjorts som är omöjligt för oss patienter att bestrida därför kan tandläkaren påstå vad som helst för att mjölka patienten på pengar.

Eftersom IVO har gått in i väggen för länge sedan kommer dom inte besvara ditt mejl, såvida du inte kan bevisa att du är döende.

Om du skriver, åberopa då att det måste vara mottagningens ansvar och skyldighet att få fram annan tandläkare så din tandstatus inte försämras på grund av deras slapphet.

Gå inte till annan tandläkare under tiden för då kan den första vägra ta ansvar över utfört arbete.

Lycka till.
Svara