Hej!
Jag undrar om det som har hänt mig enligt din uppfattning kan vara en vårdprocess som jag bör vända mig till IVO om, som felbehandling som orsakat mig mervård och höga kostnader?
Händelseförlopp:
Tandläkaren på Folktandvården påbörjade en rotfyllning i en av mina tänder under februari 2017. Efter att ha gjort två delbehandlingar i rotfyllningen av tanden (uppborrad tand, dödad rot) hörde jag inte något av folktandvården. Det gick ungefär 8 veckor. Tanden var under den tiden öppen, med ett lägre förband inuti. Jag var mycket försiktig med vad jag åt och drack. Men tanden höll inte för att vara öppen med ett lägre förband i så länge. Den spräcktes itu hemma efter dessa 8 veckor och en del av tanden lossnade. När jag ringde Folktandvården akut berättade de att den tandläkare som vårdat mig hade slutat och att de hade brist på tandläkare. Jag hade stor smärta, en halv tand och fick en akuttid då i april 2017 och då lade en ny tandläkare ett nytt förband - men hade endast tid att lägga förbandet på den halva av tanden som kvarstod. Det fanns inte tid för att dra ut tanden eller göra något annat. Hon sade att förbandet skulle sitta över sommaren och att de skulle kalla mig efter sommaren för att färdigställa. Men först sent i oktober 2017 kom en kallelse, då efter att jag bett om det. Jag fick då gå till en tandhygienist för att kontrollera om förbandet på min halva tand satt. För folktandvården hade inte någon tandläkare som kunde titta på tanden. Därefter fick jag en kallelse som jag inte kunde gå på, och jag ringde för att boka om den. Detta ombokningsförsök från min sida säger nu Folktandvården är anledningen till att vården dragit ut på tiden. De kunde inte boka om, utan bokade av min tid. Återigen var hänvisningen tandläkarbrist hos dem. Därefter gick förbandet sönder igen i januari 2018. Jag fick igen en akuttid och ett nytt förband på min halva tand. Vid den här tiden sade tandläkaren tillika klinikchefen att tanden nu var i för dåligt skick för att rotfylla. Det jag istället erbjöds var att dra ut tanden vid ett senare tillfälle som de skulle kalla till. Dock skickade klinikchefen en remiss på om den ändå skulle gå att rotfylla. I remissen står det skrivet att det är jag som dragit ut på vården genom att inte kunna komma på utsatta tider. Och att de själva på folktandvården inte tror på rotfyllning av tanden. Remissvaret är att det inte finns en god prognos för rotfyllning. Jag som är avtalskund kommer alltså att behöva själv bekosta en konstgjord tand, och all den smärta som är förenad med att skruva in denna. Jag är 45 år gammal, har mycket bra tandstatus och ett statligt representativt yrke där jag inte kan ha en lucka efter en tand i munnen. Kan jag möjligen kräva att de ska försöka rotfylla?