Användare

Tandprotes

Jag är en 47-årig man med hemskt dålig tandstatus. Har nyligen inlett ett program för att fixa detta och det hela kommer sluta med helprotes i överkäken och delprotes i underkäken. Fyra-fem av mina främre tänder i underkäken räknar vi med att kunna laga upp och få behålla.

Inget som permanent sitter fast utan, alltså löständer.

Jag har inte haft egna tänder (hela) på många år och har inga bilder alls där jag ler med tänder synliga. Min behandling förväntas bli klar till sommaren (det är en massa tandrester som måste dras ut och en del lagning som ska göras innan) men jag känner redan nu att jag skulle vilja tjyvkika på hur man kan se ut i sommar med ett "tandleende".

Kikat lite på en del vanliga klassiska foto-appar och där försökt klistra in tänder, men med rätt hemskt resultat :)

Nån som har ett bra tips eller är det bara photoshop som gäller?

/M
 Svara
Användare

Svar: Tandprotes

Jag är ingen tandläkare, ej heller har jag löständer, men har massor av erfarenheter från rufflande tandläkare efter flera misslyckade bryggjobb. Det första jobbet vann jag hos IVO som gav tandläkaren en kraftig varning.
Det andra bryggjobbet krävde jag tillbaks hela betalningen vilket jag fick. Varenda krona.

Om du haft dålig tandkvalitet i hela ditt liv, så lär inte de tänder du ha kvar, bli till någon större nytta innan de också rasar. Du är 47 år gammal och har minst 35 år kvar. Varför föreslog inte din tandläkare att låta sätta in inplantat med bryggor. Visserligen är det dyrt men du får upp till 85 procent av kostnaderna (Referenspris) betalade av försäkringskassan om kostnaderna överstiger 15000:- och det lär det göra.
Att leta efter bilder på snygga tänder är riskfyllt om resultatet blir ett helt annat.
Tandbilder som tandläkarna lockar sina kunder med ser extremt perfekta ut som patienterna luras att tro att deras också kommer att se ut.
Lycka till.
Svara
Användare

Svar: Svar: Tandprotes

Tack för respons och ja, självklart är det så att det kan vara dumt att i förhand kika på ett allt för "fint leende" men i mitt fall handlade det väl snarare mer om vad jag (jämförelsevis) anser vara ett fint dito.
Ang. inplantat med bryggor är det nog så enkelt för egen del att det inte finns mkt att skruva i. En lång historia jag inte orkar dra här och därför är jag väl redan tillfreds med de proteser som ska in.
Svara
Användare

Svar: Svar: Svar: Tandprotes

Tack för respons och ja, självklart är det så att det kan vara dumt att i förhand kika på ett allt för "fint leende" men i mitt fall handlade det väl snarare mer om vad jag (jämförelsevis) anser vara ett fint dito.
Ang. inplantat med bryggor är det nog så enkelt för egen del att det inte finns mkt att skruva i. En lång historia jag inte orkar dra här och därför är jag väl redan tillfreds med de proteser som ska in.
OK, vad bra. Lycka till.
Svara