Användare

lossnat implantat

Fick gjort fint implantat på tandlaget.nu 2013. Det hade börjat lossna och tandläkarna jag normalt gick hos, sa att jag måste hänvända mig till Tandlaget för att skruva fast det. Jag fick nu en annan tandläkare där, då han som gjort implantatet slutat. Denna talade om hur dåliga mina tandläkare var, och att han skulle ordna mina tänder mycket bättre. Sedan bankade han plötsligt på implantatet. Sa senare att där var en spricka i implantet. Den hade inte varit där innan jag gick dit. Jag kände mig väldigt otrygg, men ochså prisgiven till honom, eftersom han hade skruvnyckeln till implantet. Trodde jag. Han borrade hål i tanden och sa först nu att han inte hade skruvnyckeln. Han hade min journal och jag tyckte det var konstigt han inte sagt det från början. Han lappade ihop implantatet med tanden bakom. Detta kostade 3000 kr. Jag skulle betala ytterligare 600 kr, när han skaffat skruvnyckeln, en summa han nu har höjt till 1000 kr. Jag vill inte gå dit, jag tror inte implantatet kan räddas med spricka i och vet inte vad jag ska göra. Tacksam för råd.
 Svara
Användare

Svar: lossnat implantat

Alla tandläkare som gör inplantat har självklart alla verktyg som behövs. Dom borrade alltså upp ett hål i käken där dom skruvade ner ett Brånemarksliknande stift med räfflor på som fick växa ihop med käkbenet innan man satte dit tandkronan.
Sprickan du talar om har den uppkommit av att skruvanordningen är av expanderstyp som pressar mot titanskruvens insida för att hållas på plats, dragits för hårt som av trycket sprack.
Eftersom problemet tycks ha börjat nu 4 år efter att jobbet blev gjort har garantitiden gått ut och att tandläkaren använder säkert detta som bortförklaring.

Om du är säker på att detta är ett fuskjobb kan du alltid vända dig till IVO, men du som privatperson och patient har inga kunskaper om detta, så det är förmodligen bara att bita i det sura äpplet och betala och svälja förtreten och se glad ut. Tandläkare gillar glada patienter.
Svara