Kraftig spänningshuvudvärk trots bettskena

Jag är 51 år, bettskeneanvändare sedan 25 år ungefär. Jag har sedan cirka 10 år bettskenan i underkäken då jag ofta tog ut den då den satt i överkäken. De sista 3-4 åren har jag fått tilltagande besvär med nacken och våldsam spänningshuvudvärk som jag ofta vaknar med om morgnarna.

Jag är en frenetisk pressare - de flesta tänder i munnen har spräckts genom åren pga mitt pressande, jag har både bryggor och kronor. Min senaste bettskena har jag gnisslat hål i så jag ska skaffa en ny nu i höst.

Vissa dagar är spänningshuvdvärken så kraftig att jag har ont från bakhuvudet och fram i överkäken, ner i axlarna, ut i armar och ända ner i bröstryggen. Jag har hela tiden tolkat detta som relaterat till mitt pressande och gnsslande, men börjar undra om det verkligen är så enkelt. Jag har bytt ut kuddarna i sängen säkert tio gånger de sista åren, jobbar med att stretcha nacke och axlar många gånger om dagen, använder akupressur, minimerar stress osv men får bara tillfällig lindring....Vad ska jag göra nu...?
 Svara