abj
Användare

Misslyckad rotfyllning..

Gjorde en rotfyllning, ingen duk användes., vilket jag påpekade. Hon sa det gick inte, fanns inget att sätta den i, tanden var för långt ned Blev så jäkla dålig. feber frossa, inflammation svullnad hela sidan. Tillbaka och fick penesellin, de tog bort fyllningen, sedan lagades det med provisorisk lagning. Var dit senare och frågade , om vad göra. Sa att hade jag inget besvär så kunde det sitta kvar. Har haft så här nu sedan juni 2016.
Kostnad 3.600kr rotfyll + rensning 1 kanal. Jag bet 1.957kr. Om jag går tillbaka får jag bet en gg till? Om jag byter tandläkare har jag rätt att få mina pengar tillbaka , eftersom det misslyckades?
Vad skall jag göra, snälla, och vad är bäst göra med tanden......dra ut, brygga eller?
Äter varan.
 Svara
Användare

Svar: Misslyckad rotfyllning..

Du berättar ingenting om det är en framtand eller en oxeltand med flera kanaler men det spelar egentligen ingen roll. Du är missnöjd och det skall man inte betala extra för. Tyvärr kan tandläkaren om hon är en skitstöveln mjölka dig på hur många behandlingar som helst utan att du kan göra någonting eftersom du som okunnig patient inte vet vad hon gjort i mun på dig. Det är viktigt att du fick en specificerad räkning där allt tandläkaren gjort är nerskrivet som du kan bifoga i brev till IVO om det går så långt.

En rufflande tandläkares våta dröm är att patienten går till annan tandläkare som då inte längre har ansvaret över patienten längre. Det skall du absolut inte göra för du får betala två gånger och det är inte säkert att problemet blir åtgärdat.

Min rotfyllning som kostade mig 5700:- gjorde ont från första dan som sedan dess gjort ont. IVO kom fram till att tandläkaren hade borrat för djupt innan han cementerade dit stiftet så stiftet hamnade i käkbenet utanför rotutrymmet.

Hoppas det löser sig.
Svara
abj
Användare

Det är en oxeltand, 3 dje bakifrån övre käke, hon hittade bara en kanal sa hon.
Svara
Användare

Låter skumt att man skulle vilja rotfylla en tand som inte går att sätta gummiduk på, vad ska man då ha tanden till? Med sådant förlust av stöd är det orimligt att försöka bygga någonting på den.

Är det en stor och bred tand (molar) så är det skvatt omöjligt att det bara finns 1 kanal.

Nu har jag inte sett mer fakta, men rotfyllning 1 kanal på en molar är felaktig behandling, du borde nog fråga IVO eller någon kunnig du litar på.
Svara