Ny Användare

vilken tidpunkt är bäst för träning o mat?

Hej. jag har två frågor.
Är det bäst att träna någon speciell tid på dygnet för bättre effekt. Och hur hur långt innan och efter ska man äta mat för bäst effekt?
 Låst
Personlig tränare

Hej där,

Det är en väldigt individuell fråga att förhålla sig till. Om vi börjar angripa träningsbiten, beror det givetvis på personen i fråga, men jag antar att du letar efter ev. forskning i området. Vad vissa forskare kommit fram till handlar dock i slutändan om att kroppen passar bäst till det den vänjs vid i det långa loppet dvs kroppen är anpassningsbar. Men för den helt ovana (utan rutiner) brukar bäst resultat uppnås kring eftermiddagen (efter ca17 givetvis även det beroende på dygnsrytm). Lägg även stor vikt vid vad som funkar för dig i din vardag, resten kan du som sagt vänja dig vid.

Vad beträffande maten så behöver jag avgränsa till att säga att rikta energi efter aktivitet = Början på dagen, ev. mer energi, mot slutet av dagen mindre energi. Anpassa den även till den totala ansträngningen sett till aktivitetsnivå. Se över vad du har fyllt på med, om energin har motsvarat ditt behov, under -eller överstigit. Var den välbalanserad i fråga om GI (hur snabbt du tar åt dig energin och hur länge den varar).
Personligen föredrar jag att få i mig ngt lätt direkt efter träningen, innan jag slutat svettas. Med lätt menar jag ex en proteindrink som magen inte behöver smälta på samma sätt som fast föda ( se upp för de överflödiga kalorierna bara). Vad jag har gjort spelar även stor roll vad jag kommer att välja därefter samt när jag vill ha det. Lyssna på kroppen. Har du och kroppen dålig kontakt, prova dig fram för att kunna jämföra utfallen.

Hoppas det var svar på dina frågor
Vänliga hälsningar
William-Patrik
Personlig tränare
SATS GBG
Svara