Användare

Viktnedgång

Hej! Jag har nyligen gått ner i vikt till 40 kg ( är 21 år och 160 cm lång)Har ätit bra och tränat bra och mår jätte bra, kan dock bli lite yr när jag reser mig för snabbt, annars har jag aldrig mått så här bra. Vet om att jag är underviktig och alla mina nära oroar sig, men jag mår ju bra, tycker du att man behöver gå upp i vikt när jag redan mår bra och äter bra? Eller minska på träningen?

Mvh
Amanda
 Låst
Personlig tränare

Svar: Viktnedgång

Hej Amanda,

När någon säger till mig att de mår bra eller vill må bättre ber jag dem alltid definiera vad bra är för dem. Detta för att göra det personligare och lättare skilja på egna värderingar och "normer" i frågan. Därför ber jag dig göra det samma.
Du skall sedan upprepa samma fråga och se om du skulle svarat samma. Det är viktigt att särskilja på vad vi vill vilja och vad vi faktiskt vill eller känner. Det sistnämnda är även två skilda saker som vi lätt förväxlar. Vi är så inne i vår zon att vi blir fartblinda för vad som händer. Andras oro och påtryckningar får oftast omvänd effekt då det gärna triggar egenansvaret i oss och vi vill överbevisa att vi visst mår bra.
Fler infallsvinklar på att må bra. Vi kan även må bra av att göra saker som vi tycker om, ex att träna, då förväxlar vi vårt intresse med fysiken(hur kroppen mår), en fråga då att fundera på är hur starka vi känner oss. Vi kan nämligen lura kroppen ett bra tag att det inte är ngn fara.
(Det framgår dock ej hur mycket du tränar eller kaloriintag etc)
Fråga dig själv vad du vill åstadkomma, vad är ditt mål med träningen?

Utan att ha träffat dig Amanda kan jag bekräfta att förhållandet till din längd och vikt inte verkar optimalt, varken ur prestation och träningssyfte men även ur kroppslig hälsa, speciellt som kvinna.

Varningstecken kan vara utebliven mens, ökad hårväxt samt yrsel, även om yrsel kan bero på mycket.

Du får gärna kontakta mig via mail ifall du behöver hjälp med en fortsättning på wpm86@icloud.com

Mvh
William-Patrik
Svara