Träningsprogram

Köpt en boll men har inget program för träning. Har dålig rygg och dålig balans. Tacksam om jag kan få lite olika träningsårogram

Hälsningar
Bengt Dyberg
 Låst
Personlig tränare

Hej Bengt,
Roligt att du hittat hit!
Antagligen hänger dessa två områden även samman, den dåliga balansen med den dåliga ryggen. Det ena kan generera det andra och vice versa.
Det finns 100-tals övningar, men då det är aningen komplext att förmedla ett helt träningsprogram utan ngn fysisk instruktion eller ngn visuell bild utan enbart med instruktioner och förvänta sig ett positivt resultat vore för mig att köpa en tröja till dig och förvänta mig att den skall passa, speciellt när det inte framgår vad du gör till vardags eller var i ryggen det gör ont.
Det mest intressanta och det första jag egentligen vill rekommendera dig är att backa bandet. Fokusera inte för mycket på verkan dvs din onda rygg. För att få bukt med problemet, men framförallt förhindra en återkomst av det. Du behöver alltså adressera orsakerna till vad som skulle kunna göra att du har ont i ryggen eller har dålig balans. Ex: Har du ett stillasittande arbete? Är du fysiskt aktiv, om så hur ofta och med vad. Är det i sig ngt som utmanar eller gynnar dig? Har du en obalans i kroppen i sig, ex. är magen för inaktiv. Har du en stel bröstrygg kan det generera smärta ner i länden pga. dålig rörlighet osv. Hur ser din hållning ut? Har du konstant ont eller är det mer påtagligt i vissa lägen, försök då identifiera dessa frågorna.
När det är fastställt så vet vi din "smak och storlek på tröjan". Någon som kan hjälpa dig både på vägen dit men framförallt efteråt med passade övningar skulle vara en sjukgymnast eller naprapat. Här tycker jag definitivt att du kan ta upp att du är intresserad av att arbeta med din pilatesboll.

Om du bor i Göteborg eller Stockholmstrakten kan jag definitivt ge rekommendera några goda naprapater.

Hoppas att det hjälper dig Bengt i din resa mot en bättre balans och en smärtfri rygg.

Vänliga hälsningar
William-Patrik Molvén
Personlig Tränare
SATS
Svara