Användare

proteinpulver?

Hej William! :)

Jag har en fråga angående proteinpulver.
Jag tränar ungefär 6-7 ggr i veckan hård träning och undrar hur du ser på proteinpulver som tillskott för någon som är lite "tunn" men som vill bygga på sig lite? (muskler)
Skulle vara jätte snällt om du ägnande dig tiden att svara på detta, då detta är något jag länge gått och grumlat på :)

PS. är i tonåren
 Låst

Svar: proteinpulver?

Är själv i tonåren och använder mig av en typ av proteinpulver. Är inget nödvändigt men inte heller dåligt för det. Att tänka på är nog att inte använda det som nån typ av ersättning av vanliga måltider utan bara som ett tillskott. Använd inte de varianter med hög koffein i, de är inte så bra i vår ålder och är inte att rekommendera.

Hoppas du fick ett bra svar på din fråga: ;)
Svara
Användare

Svar: proteinpulver?

Proteinpulver är just bara protein i pulver form. Inte bättre än en kyckling bit men inte sämre heller. Fördelen är väl att det är billigt och smidigt om man tar med sig det till gymmet för att dricka direkt efter träning och på så viss öka resultaten. Träningslära.se är den sidan du borde besöka om du undrar mer, en av få sidor som inte säljer ut sig och har sin grund i forskning.
Svara
Personlig tränare

Svar: proteinpulver?

Hej Nina,
Jag antar att det inte är gymträning du ägnar sig åt 7pass i veckan?
Allt som går under kategorin kosttillskott är precis vad det heter, ett tillskott. Det innebär att ett tillskott inte är nödvändigt om det inte finns ett underskott till att börja med. Hur och vida du har ett underskott eller ej bör inte baseras på medelsvensson utan på hur mycket du tränar, givetvis då även vad du tränar. Underskottet kan fyllas med båda delar, antingen mer naturlig protein via kosten eller ett enklare medel i form av en ev proteinshake.
En riktlinje för om du är intresserad av muskelmassa är att sikta på 1,5-max 2g protein /kg kroppsvikt. Dvs enkelt sätt, väger du 60kg gångar det med x2 så bör du i snitt äta 120gprotein på en dag.
Men det är bara en del av sanningen, kom i håg att övervaka ditt energiintag av fetter och kolhydrater också.

Lycka till
Hälsningar
William-Patrik
Svara