Proteinbristen?

Hej jag är en tjej +68. Jag går på 3 olika pass i veckan samt går snabbt ca 5 ggr i veckan. Ca 5 km per dag. Mitt problem är att jag fått så ont i rumpan. Äter Lchf-kost sedan i våras. Var bättre över sommaren. Läste att proteinbrist kan ge muskelminskning och jag tror att jag tappat muskler över rumpan. Har gått ner i vikt av dieten,vilket gjort mig gott. Inhandlat proteinpulver idag för att försöka bygga muskler där. Jag tänker ta en liten paus nu med träningen eller har du ngt tips? Tacksam för svar. Med vänlig hälsning, Birgitta
 Låst
Personlig tränare

Hej Birgitta!
Roligt att du skriver.
Faktorerna kan vara många, ex rörlighet, dålig muskelkontakt som skall stötta upp dig vilket kan leda till felaktig belastning som orsakar smärta.
Eftersom jag inte får veta mer detaljer om ditt lchf upplägg, behöver jag göra en del antaganden som du sedan kan bygga vidare på.
Det första jag skulle vilja är att du gör är att definiera för dig själv, vilken typ av lchf du kör då det finns många varianter. Men i ärlighetens namn har jag inte stött på ngn där du skall utesluta proteinet (resultatet av vart du står?).
Proteinmängden en människa ska ha i sig är, precis som den övriga maten beroende på egen kroppshydda, aktivitets nivå samt mål. Se över hur många gram/kg kroppsvikt du får i dig. En medelsvensson ligger runt 0,7-0,9g/kg kroppsvikt. Var inte rädd för att lägg dig mellan 0,8-1,2g för bra resultat. Ligger du under det tycker jag verkligen att du bör öka.
(Antagande) Jag ser inga direkta fördelar med att börja ta tillskott i din situation då jag i detta fall förespråkar riktig föda först. En proteinshake innehåller oftast lika mycket eller mer kcal som mängden du får i dig av ex fisk, fågel eller nöt. Fördelen med det är att du tillfredställer din mättnadskänsla på ett helt annat sätt eftersom du sade att du hittills har gillat viktnedgången.

Hoppas det var till hjälp annars återkom med mer detaljer så kan vi adressera bättre
Önskar dig en fortsatt trevlig vecka Birgitta
Hälsningar
William-Patrik
Personlig Tränare
SATS GBG
Svara
 

 

cron