Ny Användare

Fixa rumpa

Hej
Jag har bra muskler över hela kroppen och tränar 6 dagar i veckan enligt följande med 30 min cardio varje dag;

Biceps/bröst
Triceps/axlar
Ben
Rygg
Bål
Helkroppspass

Är nöjd med alla delar av min kropp förutom min rumpa som aldrig vill växa. Hur ska jag göra för att få till rumpan?

Mvh, E
 Låst
Personlig tränare

Hej E!

För att summera vart du befinner dig skulle jag vilja använda mig av ordspråket:
"om du alltid gör vad du alltid har gjort så kommer du alltid ha vad du alltid har haft"

Vissa delar är genetiskt "fördelaktiga" för vissa, för andra inte beroende på önskemål.

När jag arbetar men mina kunder just i avseendet sätesområdet börjar jag alltid se hur pass väl de kan rekrytera sätets tre uppdelningar dvs. gluteus maximus, medius och minimus. Klarar personen i fråga av att kontrahera dessa? Kan personen bibehålla kontakten genom basövningar som squat och deadlift? Utefter det tittar jag på var problemet ligger och justerar teknik, träningsintervall eller övningar därefter.

För övrigt hade jag lagt in mer sätesträning ev i utbyte mot helkroppsprogrammet då du redan får med hela kroppen och är nöjd med den, förutom rumpan. Träna vad du vill förändra.
Prova även att minska på cardion (vilket i detta fallet om den är med alltid bör vara i slutet av passet). Prova byt ut den mot några korta minuter av HIIT ex löpning lugnt 2 min fölt av 1min utmanande x3-5 omgångar, löpning 2min 1min squatjumps för att lägga in explosiviteten en aning. Du förstår, det går att frisera mycket.

Sist men inte minst, se över kosten. Kanske är det så att du behöver äta mer för att förse kroppen med tillräcklig energi till att växa.

Hoppas det kommer till användning och hör gärna av dig i framtiden och berätta hur det går.
Hälsningar
William-Patrik
Personlig tränare
SATS GBG
Svara