Användare

B-Vitamin

Hej
Jag har en muskelbristning i min överarm. Ska träna den på olika sätt (ett program jag fått från sjukgymnasten)så att blodflödet går igenom axel och muskel på det visset läker det fortar. Min fråga, om jag äter starka B-vitaminer kommer inte blodet cirkulera ändå mera då och läker muskeln fortare då, (jag äter medicinen Waran tror inte b-vitamin står på listan jag ska undvika)?
 Låst
Personlig tränare

Svar: B-Vitamin

Hej "Undran"

Tack för din fråga. Jag törs inte stick ut hakan allt för långt när det kommer till receptbelagda mediciner som Waran, då det helt enkelt inte är mitt område. Det jag känner till i ärendet Waran är att du bör undvika eller iaf i bästa fall balansera mängden mat som innehåller k-vitaminer då det kan bli kontraproduktivt för medicinen, men det har din läkare säkert koll på.

En vanlig bristning i sig skall inte ta speciellt lång tid att läka så tillvida att det egentligen inte är en bristaning utan mer en avslitning och då finns det ingen anledning att stressa.

När det kommer till din vilja att läka bristningen så vet jag inte om du bara vill ha en så snabb läkning som möjligt eller om du föreslår b-vitamin för att slippa göra sjukgymnastikövningarna. Låt säga att det är det första och du vill bli hel igen så fort som möjligt. Jag känner inte till några studier som stödjer att kosttillskott med b-vitamin skulle hjälpa en ev muslekskada. Vissa b-vitaminer hjälper till med enzymer i musklerna, men om det är i närheten av plåster på såren är oklart och möjligen ett lååångskott. (Prova undvik saker som dödar b-vitamin som socker, alkohol och koffein).

I praktiken hade jag hellre siktat på ngn annat, ex vissa typer av djupgående laserbehandlingar som går in och stimulerar muskelcellerna och tillför dem energi. Av erfarenhet vet jag att rätt laserbehandling kan påskynda en läkningsprocess.
Även titta på din hållning och eventuella dagliga rutiner, om det finns något där som påverkar läkningen negativt.

Lycka till
Med vänliga hälsningar
William-Patrik
Svara