Användare

vår 8 åring har magkatarr!!!???

Hej

Vi har precis varit hos läkaren och hans diagnos på vår 8årige pojk var magkatarr... undrar hur vanligt detta är hos barn då jag läser om det att man ska undvika kaffe alkohol osv känns det inte som ngt vanligt fenomen hos barn? :???:

Och om jag ska tro allt rätt så är det pga av stress och mat?
Mat kan jag erkänna vi slarvar med så det får vi ändra på.

Stress vet inte han har en sak i veckan och det är fotboll en gång. Resten av tiden tillbringas i skolan och hemmet.

Hemma är han den som "kommer undan" de flesta sysslorna då han är mellan barnet, och stora syrran och lilleman gör det mesta vi ber dem om..

Har eg inte ngn direkt fråga utan vill ha allmänt råd om hur man ska förhålla sig till om det är magkatarr eller ej och vad vi kan göra hemma?

Han fick ingen diagnos när han var 4år då vi gjorde en utredning med laktos osv de hittade inget och under de "sista" proverna så avtog smärtan och de "släppte det" och vi med då vi inget visste om vad man kan//kunde göra mera... vet inte om detta är samma smärta eller nytt dock...

Tacksam för svar mvh ammi //
 Låst

Svar: vår 8 åring har magkatarr!!!???

Hej Ammi!

Som du kan läsa här på Vårdguiden http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och- ... lig-mage-/ så kan det ibland vara lite kenpigt att förstå vad läkaren menar när han ger diagnosen magkatarr. Är det alltså en känslig mage, en inflammation i magsäcken (dvs. en gastrit) eller dålig matsmältning (dyspepsi)?
Anledningen till att det råder förvirring mellan begreppen och att det mesta idag lite slarvigt kallas för magkatarr är därför att det används som ett samlingsbegrepp för mag-tarm besvär.

Det är därmed också svårt att säga ifall detta är en vanlig diagnos hos barn. Mag-tarm besvär i allmänhet är vanligt förekommande hos barn idag och många blir tyvärr fel diagnostiserade (eller självdiagnostiserade) med laktosintolerans eftersom det känns handgripligt och greppbart. Ibland kan det handla om stress hos barnet men ibland kan det faktiskt finnas andra sjukdomar såsom Celiaki eller IBD i grunden.

Jag tycker generellt att man ska vara försiktig med att diagnostisera sig själv eftersom man då kan "missa" allvarligare fel eller diagnoser som bör utredas av läkaren.

Om ni inte tycker att ni fick tillräcligt med hjälp eller råd från läkaren angående hur ni skulle sköta ert barns diagnos eller mat så be honom om en remiss till dietisten som med glädje kan hjälpa er!
Lycka till! // Ulrika, legitimerd dietist
Svara