Ny Användare

träning och diet

Hej! Jag är en 20årig tjej som tränar upp till 9 gånger i veckan. Tre av passen är badminton och resten är på gymmet. Men tycker det är svårt att veta vad man ska äta då jag vill gå ner i vikt men samtidigt orka träna som jag gör.
 Låst

Hej Emmalof94!
När man, som du gör, tränar 9 ggr veckan på både gym och en organiserad idrott så tror jag att det är viktigare att vara fokuserad på att äta rätt och få i sig rätt typ av näring och energi för att fortsätta hålla detta höga tempo. Det känns som prio ett. Med den kunskapen om vad just din kropp behöver och vilken energiförbrukning du har så kommer även detta med en stabil och normal vikt att falla på plats. Tänk även på att vila är viktigt för kroppens återhämtning och i vissa fall även för vikten.
För övrigt är det tyvärr jättesvårt att råda just dig individuellt till hur du ska äta eller bete dig för att gå ned i vikt i detta forum. För det behövs mycket fler uppgifter om dig och dina matvanor, oftast en kostdagbok, din vikt och längd idag och även mer information om din aktivitetsgrad, intensitetsnivå m.m. Kolla gärna med ditt gym om det finns någon dietist eller kostrådgivare tillgänglig som du kan boka en tid hos och rådfråga om mat och träning - utifrån just dina förutsättningar.
Lycka till med träningen!
//Ulrika
Lycka till! // Ulrika, legitimerd dietist
Svara