Ny Användare

Återkommande problem

Hej!
Jag har alltid haft problem med magont, "stressmage", halsbränna osv. Redan på lågstadiet började jag vara hemma från skolan pga magont och jag vågade aldrig äta mycket i skolan eller på utflykter för att jag var rädd att jag skulle må dåligt efter.

När det var som värst kräktes jag slem varje morgon (eller jag kräktes inte riktigt, det liksom bara rann ur när jag öppnade munnen och lutade mig fram) Jag blev då ordinerad kokt, snäll mat och omeprazol. Det blev bättre.

Jag är nu 24 år och än kvarstår problemen. För ca 3 år sen gick jag till läkare igen för magen, han ville bara göra avföringsprover och där hittade han ingenting. Han ringde och förklarade att jag borde hålla en diet på kokt fisk och kokt potatis i några veckor, vilket jag tyckte lät idiotiskt så jag struntade i det och har liksom hållit ut nu sen dess. Men nu börjar det bli ohållbart igen, jag är hungrig hela tiden men mår illa om jag äter. På morgonen är jag yr och vill kräkas, fast jag gör det inte. Magen är oberäknelig, jag kan drabbas av diarréer lite då och då, men också av förstoppning
Nu lever jag återigen stressigt, äter dålig mat, snusar, dricker kaffe och är deprimerad. Jag har även fått diagnosen hypotyeros och äter Levaxin sen snart 2 år tillbaka. I bipackssedeln står att jag inte kan kombinera dessa tabletter med medicin mot halsbränna och liknande.

Jag har jättesvårt för att leva sunt när jag är i dessa perioder och känner att jag inte klarar av att sköta kost och motion själv på ett bra sätt när jag är nedstämd och stressad, är det något jag kan få hjälp med?
Hur ska jag gå till väga? Mina erfarenheter av sjukvården gör att jag inte känner något förtroende för personal där, det enda jag får höra är att jag ska äta kokt mat och stressa mindre, men inga tips på HUR jag ska göra detta. Hela grejen påverkar mig jättemycket och jag känner att jag inte kan leva mitt liv fullt ut pga det här drar mig för att hitta på saker med barnen, vill inte åka iväg, äta ute eller sånna saker.
 Låst

Hej Nehn!
Din situation låter verkligen inte hållbar och jag hoppas kunna ge några tips som kan guida dig vidare för att nå bättring. Då ditt problem med magen har hållit i sig sedan barndomen så tycker jag verkligen att det är något som du borde söka vård för. I din historia går det att utläsa att du faktiskt blev hjälpt första gången du sökte – och att det då var det skonsammare kosthållet samt omeprazol som hjälpte dig. Men om jag förstår dig rätt så är problemen idag tillbaka och du har inte heller möjlighet att äta omeprazol.
Att problemen är tillbaka kan ha en del med din nuvarande stressiga livsstil att göra. Som du säkert vet så är varken stress, snus eller kaffe magens bästa vän – speciellt inte när magen beter sig ganska oberäkneligt i vanliga fall.

Att få träffa en läkare som du känner förtroende för tror jag är jätteviktigt i ditt fall. Berätta om din historia, var noga med att också berätta om de svårigheter du upplever med att leva med din mage och att det även påverkar ditt psykiska mående. Ifall du inte känner att du får någon hjälp då så kräv att få träffa en annan läkare. Läkare är bra på att ställa diagnoser och ordinera medicin – det som de inte är experter på är däremot hur och vad vi ska äta. För det har vi vårdens egna kostexperter dietisterna som idag ska gå att hitta på varenda vårdcentral och sjukhus.
Vissa dietister behöver man remiss till från en läkare medan andra går att boka tid på eget initiativ till. Be att få träffa en dietist i ditt lokala område som kan hjälpa dig att hitta mat och en måltidsordning (när du äter och hur ofta) som passar just dig. De kan även stötta och guida till annan mat än enbart kokt fisk.

Ingen ska behöva vakna upp och vara illamående varenda dag men tyvärr verkar maten bara spela en liten roll vad det gäller ditt illamående. Få detta utrett så att man kan utesluta saker såsom glutenintolerans, Crohns sjukdom eller andra sjukdomar i mag- och tarmkanalen.
Hoppas det löser sig och lycka till! //Ulrika
Lycka till! // Ulrika, legitimerd dietist
Svara