Svältläge - Myt eller inte?

Hej!
Jag har gått på vlcd i två veckor nu. De första fyra dagarna gick jag ner 2,5-3 kg och motivationen var på topp, men de senaste tio dagarna har jag inte gått ner ett endaste gram. Så jag undrar därför hur det är med det så kallade svältläget, finns det eller är det en myt? Kan det vara så att min kropp nu gör allt för att spara på energin? Och i så fall, hur länge kan det hålla i sig?

Jag är kvinna på 29 år, 160 lång och väger 62 kg. Jag har strikt hållit mig till soppor, shakes och bars och haft ett kaloriintag på 500-700 per dag. Har tränat styrka och kondition och/eller promenerat minst 45 min varje dag. Sötsuget och hungern är borta men det är svårt att motivera sig när man inte ser några resultat.

Vad ska jag göra?
Mvh Desperat
 Låst

Svar: Svältläge - Myt eller inte?

Hej Emelia.Engberg!
Precis som du beskriver så är det väldigt vanligt att gå ned fort och mycket under de första dagarna som man går på VLCD (Very Low Calorie Diet) och mycket av denna viktnedgång beror faktiskt på att kroppen släpper ifrån sig en hel del vätska som normalt sätt binder sig med innehåll i tarmarna. Därför är det inte heller ovanligt att man kissar och springer på toaletten oftare än vanligt under de första 3-4 dagarna.

När jag jobbade som dietist och rådgivare vid överviktsoperationer så förberedde vi ofta patienterna inför operation med att ordinera VLCD och flytande föda under 1-2 veckor före operation (har med levern att göra) och även då var det många patienter som vittnade om snabb viktnedgång i början - en viktnedgång som sedan stagnerade och uteblev sista veckan. Vi förklarade det då alltid som ett fenomen kllat svältläge. Utan att förklara mycket närmare så kan man säga att kroppen är faktiskt såpass smart att den under en period med extremt lågt kaloriintag försöker att spara på allt det som den får i sig - en slags beskyddar- och överlevarfunktion.

Tänk på att en VLCD-kur är extremt låg på energi och ingenting jag egentligen skulle rekommendera för en varaktig viktnedgång för vem som helst. Många som har testat en sådan kur lägger direkt på sig ett par kilo igen när de börjar äta "normal mat" igen. Ingenting konstigt med detta utan egentligen är det bara vätskan och tarminnehåll som kroppen återigen drar åt sig. Dessutom är det väldigt viktigt att se till att man använder rätt produkter, anpassade för att kunna byta ut precis alla måltider under en dag - annars så finns det risk att man inte får i sig alla de vitaminer och mineraler som man behöver.
En VLCD-kur bör aldrig ätas under mer än 2-3 veckor utan inrådan och uppsikt utav en läkare/dietist som kan kolla upp dina värden och hur du mår.

Mitt råd till dig är att hitta ett sätt att äta med vanlig mat, dvs. mycket frukt, grönsaker, fullkorn, fisk, kyckling eller andra fettsnåla men mättande proteiner (exempelvis bönor och linser) samt nyttiga fetter, som fungerar för dig. Rör på dig regelbundet (precis som du gör - HEJA!) och drick mycket vätska. Men framförallt - Rom byggdes inte på en dag - när det gäller en varaktig viktnedgång så måste man vara ihärdig och tänka långsiktigt.
Lycka till! // Ulrika, legitimerd dietist
Svara
 

 

cron