Ny Användare

Gå ner i vikt snabbt och bra

Jag vill gå ner i vikt snabbt. Hur gör jag då? Vad ska jag äta för något?
Jag vill inte äta eller dricka något som ska ersätta eller några bars.
help?
 Låst

Hej Katarina!
Tyvärr så finns det inga mirakelkurer för att gå snabbt ner i vikt. Det enkla svaret är att äta mindre och röra på dig mer - men det är sällan det är så enkelt. För viktnedgång är det nyttig, kalorisnål mat kombinerat med en hälsosam livsstil och mycket rörelse som gäller. Jag tycker det är väldigt sunt tänkt av dig att du vill fortsätta äta "vanlig mat" och inte ersätta maten med bars eller dietsoppor men jag tror att det är lika viktigt att se viktnedgången ur ett långt perspektiv.
Mina tips är att tänka på att inte småäta mellan måltiderna. Tänk också på att inte dricka energi utan vatten är den bästa drycken vid viktnedgång. Ät mycket frukt och grönsaker till måltiderna (och även mellan om du är sugen på något) och se till att alla måltider innehåller något protein som mättar bra, det kan exempelvis vara fisk, kyckling eller baljväxter. Lycka till!
Lycka till! // Ulrika, legitimerd dietist
Svara
Användare

Bra mellanmål?

Vilka bra produkter finns och hur ska man välja bra mellanmål när man inte har så mycket tid eller ens lust att laga mat?
Svara

Svar: Bra mellanmål?

Vilka bra produkter finns och hur ska man välja bra mellanmål när man inte har så mycket tid eller ens lust att laga mat?
Hej lollo!
Här kommer ett gäng tips på några saker som jag tycker är bra mellanmål på en lagom nivå av förberedelse och "matlagning". Ett bra och mättande mellanmål behöver faktiskt inte vara svårare än en grov smörgås med pålägg, keso med frukt, kvarg eller yoghurt med nötter/musli/granola eller en ihopmixad förberedd smoothie med mjölk-bär-frukt m.m. Det är egentligen bara fantasin som sätter gränserna och idag finns också väldigt många bra produkter i handeln som erbjuder färdiga, portionsförpackade lösningar. Mitt bästa tips, och något som jag väldigt ofta använder mig av själv, är att ha med mig 1-2 kokta ägg som mellanmål. Billigt, snabbt, portionsförpackat, proteinrikt och mättande...och inte så mycket matlagning att tala om heller. Prova dig fram till vad du gillar och orkar med att förbereda själv.

Lycka till och hoppas du hittar ett eller flera mellanmål som du fastnar för. // Ulrika
Lycka till! // Ulrika, legitimerd dietist
Svara