Användare

Protein

hur mycket protein per dag behovs för en kvinna på 64 år med medel mängd motion?
 Låst

Svar: Protein

Hej Ocean!

När man tänker sig ett generellt behov av protein för en normalaktiv person per dag brukar man räkna på formeln: 0,8 gram protein x kg kroppsvikt.
Dvs. att om du väger exempelvis 65 kg så skulle ditt proteinbehov ligga på 52 g protein per dag.
Man kan också tänka sig att ca. 10-20 procent av kalorierna du äter ska komma från protein vilket brukar hamna omkring 50-60 gram protein/dag för en normal/medelaktiv person. Denna proteinmängd är inga problem att komma upp i genom att äta en blandad kost. Tvärtom brukar man lätt få i sig mycket mer protein per dag än vad man egentligen behöver.

Mer om protein kan du läsa på Livsmedelsverkets hemsida http://www.livsmedelsverket.se/livsmede ... e/protein/
Lycka till! // Ulrika, legitimerd dietist
Svara
Användare

Svar: Protein

De svåraste är vad man ska äta !! Va ska en kvinna på 93 kg 170 lång äta till middag och lunch ??på strikt lchf och hur mkt ?
Svara

Svar: Svar: Protein

De svåraste är vad man ska äta !! Va ska en kvinna på 93 kg 170 lång äta till middag och lunch ??på strikt lchf och hur mkt ?
Hej Emmapemma!

LCHF står för Low Carb High Fat och innebär i princip en kosthållning där man försösker att minimera andelen kolhydrater i kosten samtidigt som man är fri att äta fet och protein i de mängder man önskar.

Jag råder tyvärr inte kring särskilda dieter eller måltider utifrån LCHF då jag tror på att det både är mycket enklare och mer hälsosamt för den friska individen att äta en allsidig och varierad kost. Jag vet också att det finns mycket bättre och mer insatta källor att vända sig till vad det gäller LCHF. Exempelvis så svämmar ju bokhandlarna på nätet och i butik nästan över med kokböcker innehållandes LCHF-recept av personer som både testat LCHF själva och som förspråkar det som livsstil. Där tror jag säkert att du kan få massor av tips på lunch och middag utifrån din LCHF-diet!
Lycka till! // Ulrika, legitimerd dietist
Svara