Användare

Problem för friska att äta laktosfritt?

Hej Ulrika!

Jag är laktosintolerant men inte min sambo eller vår son ca 4 år. Hemma har vi bara nästan bara laktosfri mat. En längre tid har sambon haft problem med magen och sonen har börjat få ont i magen. Min undran är om de kan bli känsliga för laktos när de äter mat med laktos då de annars alltid äter laktosfritt hemma?

Varma hälsningar Anna
 Låst

Svar: Problem för friska att äta laktosfritt?

Hej Annsoka!

En person som är laktosintolerant har inte tillräcklig produktion av enzymet laktas i sin egen kropp. Laktas är det ensym som spjälkar och hjälper till att bryta ned mjölksockret (laktos). Äter man laktosfria produkter så har producenterna sett till att mjölksockret redan är spjälkat genom att t.ex. tillsätta laktas (enzymet) i mjölken, mjukosten eller yoghurten.

Äter man laktosfria produkter under en lång tid som icke-intolerant så har kroppen inte heller någon anledning till att producera eget kroppseget enzym eftersom enzymet inte har någonting att jobba med så att säga. Då kan produktionen helt enkelt gå ned eller avstanna under en period. Börjar man sedan plötsligt äta laktos och vanliga mjölkprodukter som innehåller mjölksocker igen så kan man tänka sig att krppen och laktasproduktionen har lite svårt att hänga med i svängarna. Man kan därför tänka sig att din man eller son har kunnat få lite ont i magen, blivit lite gasiga eller bubbliga eller liknande. Vanligtvis så kan denna tolerans jobbas upp igen i takt med att laktasproduktionen kommer igång igen.

Det är inte farligt att som laktosintolerant eller laktoskänslig få i sig lite laktos (även om det kan leda till en del magrelaterade besvär). Det är inte heller ovanligt att man som barn tål mer laktos än man normalt gör som vuxen. Våra kroppar är inställda så för att kunna tillgodogöra sig den söta bröstmjölken som barn. Man ska också komma ihåg att det "nomala" tillståndet för vuxna utanför norden och norra europa är ett tillstånd av viss laktoskänslighet. Det kommer sig av att andra delar av världen inte har samma matkultur präglad av mejeriprodukter som vi i Sverige har.

Hoppas att du fick lite svar på dina funderingar!
Lycka till! // Ulrika, legitimerd dietist
Svara