Ny Användare

otålig

Hej!
Jag fick magkatarr för 5 år sen nu och jag har provat allt som går känns det som, jag försöker att ta det lugnt och varva ner, trappat ner på kolhydrater då jag märker direkt att jag blir konstig i magen av det. Äter knappt ingen stekt mat heller.

Problemet är att jag har ingen hungerkänsla alls och "glömmer" därför bort att äta och blir tillslut så illamående att jag inte vill äta istället men de går inte riktigt över fören jag tryckt i mig mat. Jag får som små rapar och därmed får jag bara en suruppstötning och aldrig halsbränna. Jag kan böja mig framåt bara och utan förvarning kan det då komma upp lite i halsen. Det receptfria hjälper inte mot detta heller och jag vet inte alls vart det kommer ifrån..

jag känner mig inte stressad det enda jag kan tänka mig är att jag sover dåligt.
finns det nå tips på vad jag kan göra för att få bort dom här rapningarna utöver att ha bestämda tider för ätning?
Tacksam för svar!
 Låst

Hej Veeriksson!
Att inte ha några hungerkänslor alls och att glömma bort att äta är något som är vanligt i vissa patientkategorier såsom överviktsopererade personer som förminskat sin magsäck. Rådet man ger dem är då att de helt enkelt börjar leva mer efter en typ av "mat-och-sov"klocka. Lite som Skalman i Bamse gör eftersom kroppen mår bra av att äta rätt regelbundet och på sås sätt slipper man även de panikkänslor som uppstår när det har gått för lång tid sedan senaste måltiden och det redan "är för sent" för att stoppa illamåendet.
De symptomen med rapningar och en enstaka sur uppstötning efter stora eller snabba måltider låter inte som typiska symptom på magkatarr men man ska också komma ihåg att magkatarr är ett samlingsnamn på ett flertal olika problem som drabbar mag-tarmkanalen. Är rapningarna något som stör dig mycket i ditt dagliga liv? Våra magar är alla olika och de beter sig också olika. Ibland ger de ifrån sig ljud, ibland bildas gaser som måste ut någonstans osv och det är inte alltid det finns så mycket att göra åt detta.

Från det som du har beskrivit är det enda "matrådet" jag kan tänka mig att ge dig att försöka hålla dig till regelbundna mattider för att undvika detta illamående och de möjligtvis stora/snabba måltider som kommer av att du måste "trycka i dig" mat snabbt.

Hoppas att det löser sig eller att du lär dig leva med just din mage och dess egenheter! // Ulrika
Lycka till! // Ulrika, legitimerd dietist
Svara