Användare

Orolig och gasig mage oavsett vad jag äter

Hej!

Jag har under lång tid nu försökt komma till rätta med min ständigt oroliga, rätt lösa och gasiga mage. Det är en ständig källa till oro och ångest i vardagen då det kan vara jobbigt att inte kunna slappna av, då magen allt som oftast håller på och knorrar och låter. Tysta klassrum är en mardröm t.ex...

Jag har på snart två års tid gått från kraftigt överviktig och deprimerad till aktiv, normalviktig och rätt pigg. Är man, nu snart 30 år, 178 cm lång, vägde ca 110-115 kg, nu på 72 kg. Gått från i stort sett noll aktivitet då till nästan daglig träning nu, löpning ca 7,5-15km eller lång promenad varannan dag och styrketräning (typ på nybörjarnivå än) varannan dag. Även återupptagit mina studier nu denna hösten.

Till problemet med magen då. Den har varit såhär i många år, minns det redan från mitten på tonåren. Har dock bara mer nyligen (typ ett år sedan) tagit tag i det på riktigt, precis som allt annat. Jag försökte först att utesluta laktos en period på flera månader, men märkte ingen direkt skillnad. Drog för ett tag sedan istället ner massor på fiber som jag tidigare åt rätt mycket av i min frukost, och det har iaf hjälpt en del. Har även påbörjat en period av väldigt lite gluten för ett par veckor sedan. Ingen pasta, inget bröd osv. Vet inte om det gett någon direkt förändring alls faktiskt.

Det verkar som att magen alltid svarar på att få något i sig med att bli akut gasig/bubblig efter bara en liten stund, men kan med lite tur lugna ner sig inom en timme. Ibland tar det betydligt längre eller går inte över alls på hela dygn. Varm, tillagad mat verkar ofta skapa en större reaktion än svala/kalla otillagade mål. Detta är jag dock inte helt hundra på, men jag upplever det så. Kan tänkas vara att varma mål ofta är större, men jag äter t.ex. ordentligt stora portioner kvarg/yoghurt numera (med skivad banan och russin), efter träning, och det är inte lika farligt. Det gör mig iaf rätt säker att laktosen inte är ett problem då jag återgått till vanlig med laktos sedan ett tag utan försämring.

Generellt försöker jag numera då jag tränar så ofta äta proteinrikt, och bara större mängder kolhydrater om jag sprungit långa pass samma dag, i övrigt fettsnålt, fiberfattigt, minimalt med socker (dock en del frukt/bär) och dricker inget kolsyrat eller sötat, och ingen alkohol. Ingen tobak används. På grund av de kraven och inget gluten har det blivit väldigt mycket variationer på saker man kan göra med kyckling och ris ett tag nu... Kroppen svarar rätt ordentligt bra på all min träning med denna kosten, men magen vägrar lugna ner sig. Märker även ett tydligt samband mellan att min hy blir sämre varje gång jag är sämre i magen en period, i form av att jag får acne. Är magen relativt bra i några dagar klarnar det upp, blir magen dålig kommer det tillbaka. Börjar bli enormt frustrerande att inte få ordning på magen, då det känns som att den ständig bromsar mig nu både socialt och andra vis, och gör saker som borde vara enkla till en pina.

Stoppar inte längre i mig några mediciner sedan några år tillbaka, men gick på antideprissiva under flera år, SSRI, som väl ökar serotonin-halten i kroppen? Då var magen klart bättre, kanske då serotonin spelar en stor roll för matsmältningssystemet, kanske för att jag var mer dämpad från oro i allmänhet, kanske båda delar. Kan inte käka sådana saker bara för magen dock, då biverkningarna i övrigt var massiva och hämmande. Äter dock lite vitaminer i tron att de om något gör lite nytta, samt att jag tidigare haft B12-brist. Så dagligen ett B-vitamin tillskott med flera olika B-vitaminer i (Apotekets), en multivitamin (Apotekets), och extra Zink (fått för mig att det kan hjälpa immunförsvaret lite).

Tacksam för alla råd, då jag börjar bli lite vilsen minst sagt..

(Ursäkta att frågan blev så lång)

/ Nicke
 Låst

Svar: Orolig och gasig mage oavsett vad jag äter

Hej Nicke och först och främst - gratulerar till ditt nya aktivare liv där du verkar lyssna mer på din kropp och vad som är långsiktigt bra för din hälsa!

Jag kan börja med att säga att du absolut inte behöver känna dig ensam med dina magproblem. En av de absolut vanligaste frågorna som jag får här på forumet handlar just om orolig och uppblåst, gasig, lös och kurrande mage. Det är egentligen inget konstigt att magen låter, det gör var och varannans mage var dag och är helt normalt. Jag upplever till exempel att min egen mage kan låta, jobba extra mycket och bete sig oroligt på eftermiddagarna men sällan annars. Det kanske är föga tröstande för dig men kan vara skönt att höra att det inte alls är onormalt. Förstår dock din frustration.

Det låter som att du har kommit en bra bit på vägen i din egen kostbehandling och det är egentligen samma metod (uteslutningsmetoden genom att utesluta, känna efter och därefter återinföra) som en dietist skulle ha väglett dig igenom ifall du haft kontakt med en sådan.
Man kan nog lugnt utesluta att problemet har med laktos att göra och jag känner mig även skeptisk till att gluten skulle vara orsaken (iaf inte genom traditionell glutenintolerans/celiaki som oftast orsakar fler symptom än endast lättare magbesvär). Med det sagt så vet vi idag att vissa personer upplevs något känsligare mot vissa typer av kolhydrater (har inte med proteinet gluten att göra) och dessa kan behöva testa sig fram ännu mer med uteslutningsmetoden för att hitta orsakerna till sina besvär. Nuförtiden pratar man mycket om att en sådan känslig mage hetter eller har IBS - Irratable Bowel Syndrome. IBS kan upplevas väldigt olika för olika personer och är egentligen svårt att definiera i allmänna termer. Du kan läsa mer om IBS här http://ibs-mage.se/vad-ar-ibs/ och här http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och- ... slig-tarm/.

Vid odiagnostiserade magbesvär så är grundtipset alltid att minimera stressen - som många gånger kan påverka magens och tarmens funktion mer än vad man tror.

Ifall du inte blir bättre med din mage, och har testat de vanligaste uteslutningsmetoderna så råder jag dig att ta kontakt med vårdcentral eller dietist som kanske kan hjälpa dig att fortsätta nysta i problemen. Det finns även en "ny" kostbehandling för magbesvär/IBS som en del dietister i Sverige testar med gott reslutat tillsammans med sina patienter nuföritden, den kallas för FODMAP och går att läsa mer om på exempelvis http://www.ibsfri.se
Lycka till! // Ulrika, legitimerd dietist
Svara